۰

آموزش اورکلاک با MSI Afterburner

آموزش اورکلاک با MSI Afterburner

آموزش اورکلاک با MSI Afterburner

آموزش اورکلاک با MSI Afterburner

اورکلاک یک فرآیند افزایش عملکرد کامپیوتر است که باعث افزایش سرعت پردازشگر و کارت گرافیک می‌شود. این فرآیند به کاربران اجازه می‌دهد تا از عملکرد بهینه سخت افزار خود استفاده کنند و به همین دلیل، برای گیمرها و طراحان سیستم های خاصی که برای اجرای برنامه هایی مانند بازی‌های پردازشگری سنگین طراحی شده اند، بسیار مفید است.

برای اورکلاک کارت گرافیک، ابزارهایی مانند MSI Afterburner را می‌توان استفاده کرد. این نرم افزار یکی از قدرتمندترین برنامه های اورکلاک است که می‌توانید به رایگان دانلود کنید. در ادامه، به شما آموزش کامل اورکلاک با MSI Afterburner را ارائه خواهیم داد.

مرحله اول: دانلود و نصب MSI Afterburner

ابتدا باید MSI Afterburner را از سایت رسمی MSI دانلود کرده و نصب کنید. پس از نصب، اجازه دهید نرم‌افزار اجرا شود.

مرحله دوم: تنظیمات اولیه

در نرم‌افزار MSI Afterburner، ابتدا به تب Overclocking بروید و گزینه Core Voltage را انتخاب کنید. حال باید کارت گرافیک خود را تست کنید تا مطمئن شوید کارت گرافیک شما به درستی کار می‌کند. برای این کار، باید گزینه Core Voltage را به حداکثر برسانید و دکمه Apply را بزنید. اگر سیستم شما هنگام اجرای تست از کار افتاد، باید حافظه گرافیک را کمی پایین تر برای جلوگیری از خطر آسیب دیدگی به سخت‌افزار تنظیم کنید.

مرحله سوم: اورکلاک کارت گرافیک

در این مرحله، شما باید تنظیمات اورکلاک را برای کارت گرافیک خود تنظیم کنید. برای این کار، ابتدا گزینه Core Clock را انتخاب کنید و مقدار آن را تا حداکثر برسانید. سپس، گزینه Memory Clock را انتخاب کنید و مقدار آن را تا حداکثر برسانید. ( منظور از به حداکثر رساندن، بالاترین مقداری است که کارت گرافیک شما توان اجرا و تحمل آن را دارد ، که این موضوع را باید با تحقیق و پیدا کردن مقدار مناسب آنها عملی کنید و با دیدن ویدیوها و خواندن مقالات مناسب و مربوط به مدل کارت گرافیک خود از آسیب دیدگی آن خودداری کنید.)

در این مرحله، باید تست کارت گرافیک خود را اجرا کنید تا از سلامتی و عملکرد آن اطمینان حاصل کنید. برای این کار، می‌توانید بازی‌های سنگینی مانند GTA V، Red Dead Redemption 2 یا Cyberpunk 2077 را اجرا کنید. در حین بازی، به تنظیمات کارت گرافیک خود دقت کنید و مطمئن شوید که عملکرد آن بهینه است.

مرحله چهارم: تنظیمات پیشرفته

در این مرحله، می‌توانید تنظیمات پیشرفته اورکلاک را تغییر دهید. برای این کار، به تب Advanced بروید و گزینه Fan Speed را انتخاب کنید. در اینجا، می‌توانید سرعت فن را تغییر دهید تا دمای کارت گرافیک را تحت کنترل داشته باشید. همچنین، می‌توانید گزینه Power Limit را تغییر دهید تا مصرف برق کارت گرافیک را کنترل کنید.

در انتها، باید به یاد داشته باشید که اورکلاک کارت گرافیک خطراتی را به دنبال دارد و می‌تواند سبب خرابی سخت‌افزار شما شود. برای جلوگیری از این مشکل، مطمئن شوید که تنظیمات اورکلاک شما بهینه هستند و دمای سخت افزارتان تحت کنترل است. همچنین، به طور مرتب و به میزان کمی اورکلاک کنید تا سخت‌افزار شما از آسیب دیدگی جدی دور بماند.

در نهایت، اگر شما قصد دارید که اورکلاکتان پایدار و موثر باشد، باید به شیوه های خنثی سازی دستگاه و ارتقای سیستم خود توجه کنید. همچنین، برای تضمین عملکرد بهینه، می‌توانید از نرم افزارهای مانیتورینگ استفاده کنید تا دما، فشار و توان مصرفی دستگاه خود را کنترل کنید.

در ادامه شما چند مورد از بهترین برنامه های مانیتورینگ را نیز به شما معرفی می کنیم:

۱- HWMonitor این نرم افزار برای نمایش دمای مختلف سخت افزارها مانند پردازنده، کارت گرافیک و هارد دیسک و همچنین فشار و ولتاژ استفاده می شود.

۲- Open Hardware Monitor این نرم افزار نیز شبیه به HWMonitor است و برای نمایش دمای مختلف سخت افزارها به کار می‌رود.

۳- برنامه AIDA64 این نرم افزار برای بررسی و تست سخت افزارهای کامپیوتر استفاده می‌شود، اما قابلیت مانیتورینگ دما و ولتاژ را نیز دارد.

 ۴- SpeedFan این نرم افزار برای کنترل دور موتورهای فن‌های سیستم و کنترل دما و ولتاژ استفاده می‌شود.

این نرم افزارها تنها نمونه هایی از نرم افزارهای مانیتورینگ هستند و هر یک از آنها قابلیت ها و امکانات مخصوص به خود را دارند.

در نهایت، می‌توان گفت که اورکلاک کارت گرافیک با MSI Afterburner، یکی از بهترین روش هایی است که برای بهینه سازی عملکرد کارت گرافیک در بازی های رایانه ای و سایر برنامه های گرافیکی می توانید بهره ببرید. اما همانطور که گفته شد، باید در زمینه های مختلفی از جمله دمای کارت گرافیک، فشار و توان مصرفی و همچنین خطرات مربوط به اورکلاک به دقت توجه کنید.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *