۰

اپل M1 Ultra را با CPU بیست هسته ای و GPU شست و چهار هسته ای معرفی کرد

اپل M1 Ultra

اپل M1 Ultra را معرفی کرد که قدرتمندترین پردازنده سفارشی مبتنی بر ARM که برای کامپیوتر دسکتاپ مک استودیو جدیدش طراحی شده است.

اپل M1 Ultra

M1 Ultra در اصل دو تراشه M1 Max است که با یک معماری جدید متصل به هم متصل شده اند که اپل آن را UltraFusion می نامد. این از یک interposer سیلیکونی استفاده می کند که ۲.۵ ترابایت بر ثانیه پهنای باند را فراهم می کند. این امر نگرانی های تاخیر و پهنای باند را در مقایسه با داشتن دو تراشه جداگانه متصل از طریق مادربرد کاهش می دهد.

اپل M1 Ultra

از آنجایی که اساسا منابع M1 Max را دو برابر می کند، M1 Ultra دارای پردازنده ۲۰ هسته ای، پردازنده گرافیکی ۶۴ هسته ای و موتور عصبی ۳۲ هسته ای است که همه آنها دو برابر M1 Max هستند.

طبق معمول، اپل اعداد عملکردی را برای ما در نظر گرفته است. M1 Ultra ادعا می کند که ۹۰٪ عملکرد بالاتری برای مصرف انرژی مشابه Intel Core i9-12900K ارائه می دهد و می تواند با استفاده از ۱۰۰ وات کمتر با حداکثر عملکرد اینتل مطابقت داشته باشد. M1 Ultra همچنین در کارهای چند رشته ای بسیار ساده تر از ۱۲۹۰۰K است، البته که اپل دقیقا تسک های خاصی را مشخص نکرده است.

اپل M1 Ultra

از نظر عملکرد پردازنده گرافیکی، مدل ۶۴ هسته ای در اوج عملکرد خود ۲۰۰ وات کمتر از Nvidia GeForce RTX 3090 مصرف می کند و در عین حال عملکرد بهتری نسبت به کارت Nvidia دارد. البته باز هم، اپل مشخص نکرد که این آمار تحت کدام تسک یا برنامه ای به دست آمده است.

اپل M1 Ultra

پهنای باند حافظه در M1 Ultra نیز بیشتر از مدل های قبلی است و به ۸۰۰ گیگابایت بر ثانیه می رسد. M1 Ultra را می توان با حداکثر ۱۲۸ گیگابایت حافظه یکپارچه پیکربندی کرد. مانند سایر مدل‌های M1، کل این مجموعه حافظه هم برای CPU و هم برای GPU قابل دسترسی است.

اپل M1 Ultra

با توجه به دوبرابر شدن بلوک موتور رسانه، M1 Ultra همچنین می‌تواند کارهای بسیار دیوانه‌کننده‌ای را در مورد رمزگشایی رسانه انجام دهد، از جمله اینکه می‌تواند تا ۱۸ استریم ویدیوی ۸K ProRes 422 را همزمان پخش کند. همچنین از حداکثر پنج نمایشگر پشتیبانی می کند که چهار مورد از آن ها می تواند ۶K Pro Display XDR و پنجمین نمایشگر ۴K باشد.

در نهایت، از نظر نرم‌افزاری، M1 Ultra به عنوان یک پردازنده در برنامه‌ها ظاهر می‌شود، به این معنی که همه برنامه‌ها بدون نیاز به تغییر به‌طور خودکار اجرا و مقیاس می‌شوند. علاوه بر این، macOS به گونه‌ای طراحی شده است که با سخت‌افزار مقیاس‌پذیر باشد، بنابراین می‌تواند به طور خودکار از افزایش عملکرد تراشه استفاده کند.

منبع : Apple

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *