۰

راهنمای چک کردن سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

در چند سال گذشته هارد های SSD جایگزین هارد های HDD شده اند و محبوبیت بسیار زیادی دارند. چه بخواهیم SSD را برای کامپیوترهای شخصی ( PC ) یا لپ تاپ بخریم ، سازگاری بین SSD و کامپیوتر همیشه ما را آزار می دهد. در این مقاله، به بررسی سازگاری هارد SSD با لپ‌تاپ یا کامپیوتر می پردازیم.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

چه چیزی سازگاری بین SSD و کامپیوتر را تعیین می کند؟

در واقع، چه در لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی، سازگاری بین SSD و سیستم بستگی به این دارد که نوع رابط هارد دیسک مشابهی داشته باشند. انواع رابط های SSD عبارتند از mSATA، U.2، SATA Express، SATA، M.2، PCI-E و غیره و امروزه SATA و M.2 SSD جریان اصلی کامپیوتر های شخصی هستند.

در مورد SATA SSD، سه نسخه اصلی شامل SATA I (نسخه ۱.x)، SATA II (نسخه ۲.x)، SATA III (نسخه ۳.x) وجود دارد که کاملا با نسل های قبلی و بعدی خود سازگار هستند. این بدان معناست که می توانید از SSD SATA III روی مادربرد با SATA II استفاده کنید و بالعکس. اما انجام این کار توصیه نمی شود زیرا سرعت هارد دیسک به سرعت ویرایش ساتا پایین تر محدود می شود.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

در مورد M.2 SSD، دو فاکتور قابل توجه است: رابط و طول. سه نوع رابط M.2 وجود دارد که شامل B key (سوکت ۲) و M key (سوکت ۳) و B&M key می شوند. B key و M key سازگار نیستند در حالی که B&M key در B key و M key قرار می گیرد. به طور کلی، SSD M.2 کلید B از پروتکل SATA (نه رابط SATA) پشتیبانی می کند در حالی که M.2 SSD کلید M از پروتکل NMVE پشتیبانی می کند. اگر مادربرد لپ تاپ یا دسکتاپ شما دارای رابط M.2 است، باید نوع رابط M.2 و پروتکلی که آن را پشتیبانی می کند، مشخص کنید. در مورد طول SSD M.2، پنج طول نختلف وجود دارد که شامل ۳۰ میلی‌متر (۲۲۳۰)، ۴۲ میلی‌متر (۲۲۴۲)، ۶۰ میلی‌متر (۲۲۶۰)، ۸۰ میلی‌متر (۲۲۸۰) و ۱۱۰ میلی‌متر (۲۲۱۱۰) هستند و همه مادربردها یا لپ‌تاپ‌ها نمی‌توانند همه آنها را در خود جای دهند. بنابراین، قبل از خرید باید به آن توجه کنید.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

پس از دانستن اینکه چه چیزی سازگاری بین SSD و کامپیوتر را تعیین می کند، برای ما بسیار آسان است که بدانیم آیا SSD با لپ تاپ یا دسکتاپ سازگار است یا خیر.

نحوه بررسی سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

برای بررسی اینکه آیا SSD با لپ تاپ سازگار است، ابتدا باید نوع رابط هارد دیسک لپ تاپ خود را مشخص کنید. باز کردن لپ تاپ سخت است اما می توانید آن را در دفترچه راهنما بررسی کنید. به طور کلی، هر لپ تاپ دارای دفترچه راهنما است که تمام مشخصات این لپ تاپ از جمله نوع رابط هارد دیسک را ثبت می کند. اگر دفترچه راهنما گم شد، می‌توانید کمی زمان بگذارید تا مشخصات لپ‌تاپ خود را بر اساس نام مدل در اینترنت بررسی کنید. می توانید مشخصات دقیق لپ تاپ را از بسیاری از وب سایت ها مانند وب سایت رسمی لپ تاپ (Lenovo، ASUS)، بازار آنلاین (Amazon، eBay) و برخی از وب سایت های فناوری اطلاعات (CNET، ZDNet) بررسی کنید. به عنوان مثال لپ تاپ Dell Latitude 5400 را در نظر بگیرید، ما لیستی از انواع هارد دیسکی را که در وب سایت رسمی Dell پشتیبانی می کند پیدا کرده ایم و همه آنها با این لپ تاپ سازگار هستند.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

اگر قصد خرید SSD را دارید، بهتر است بدانید واقعا به چه مقدار فضای هارد دیسک نیاز دارید. این به شما کمک می کند انتخاب بهتری برای خود داشته باشید و از خرید با فضای خیلی کم یا زیاد پشیمان نخواهید شد. همچنین، باید یاد بگیرید که چگونه یک SSD با کارایی بالا برای لپ تاپ خود انتخاب کنید.

برای بررسی اینکه آیا SSD با کامپیوتر شخصی ( PC ) سازگار است یا خیر، باید نوع رابط هارد دیسک مادربرد را مشخص کنید. دو گزینه برای بررسی آن وجود دارد. از یک طرف، می توانید کیس خود را باز کنید و رابط مادربرد را مستقیما بررسی کنید. هر قسمت از مادربرد، از جمله رابط یا اسلات مادربرد با متون چاپ شده در نزدیکی آنها اطلاعاتی را درباره آن بخش به شما می دهند. به این وسیله به راحتی می توانید متوجه شوید که مادربرد شما دارای اسلات M.2 یا نسخه SATA SATA II یا SATA III و غیره است.

به همین ترتیب، می توانید مشخصات دقیق مادربرد را بر اساس نام مدل در وب سایت رسمی سازنده مادربرد بررسی کنید. اما ابتدا باید نام مدل مادربرد خود را بدانید.

سپس می توانید به راحتی در وب سایت رسمی سازنده مادربرد از جزئیات مادربرد خود مطلع شوید، جایی که می توانید بدانید کدام SSD با مادربرد شما سازگار است. به عنوان مثال، Gigabyte B360M D3H از کانکتور ۱x M.2 (سوکت ۳، کلید M، نوع ۲۲۴۲/۲۲۶۰/۲۲۸۰ SATA و PCIe x4/x2 SSD) و ۶x SATA III پشتیبانی می کند.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر

جمع بندی

به طور خلاصه، برای بررسی اینکه آیا SSD با مادربرد لپ تاپ یا دسکتاپ سازگار است، باید بفهمید که لپ تاپ یا مادربرد شما چه نوع رابط هارد دیسکی دارد. برای لپ تاپ، می توانید آن را در دفترچه راهنما یا اینترنت بررسی کنید. برای دسکتاپ، می توانید آن را جدا کرده و مشخصات چاپ شده روی مادربرد را بررسی کنید یا مشخصات دقیق را در وب سایت رسمی سازنده جستجو کنید. به نظر می رسد که بررسی سازگاری بین SSD و لپ تاپ یا مادربرد به نوعی دشوار است. همچنین می توانید در این وب سایت بررسی کنید که کدام SSD با لپ تاپ یا مادربرد شما سازگار است. آنقدر راحت است که فقط باید نام مدل لپ تاپ یا مادربرد خود را انتخاب کنید، سپس لیستی از SSD های سازگار با لپ تاپ یا مادربرد شما را نشان می دهد.

سازگاری هارد SSD با لپ تاپ یا کامپیوتر
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *