۱

بررسی کلی سریال dexter

سریال Dexter (دکستر) شاهکار جنایی پلیسی؛ سریالی پر از هیجان، استرس، لحظات شوک آور و دیالوگ های عمیق و جذاب. سریال حول یک قاتل سریالی به نام دکستر مورگان میگذرد که به علت حوادثی در دوران کودکی، امیال عجیبی داشته و نیاز به کشتن دیگران دارد‌. در سنین کودکی پدر ناتنی او هری مورگان به او آموخت که از این میل برای کشتن افراد گناهکار و قاتل استفاده کند تا افراد بی گناه آسیب نرسد‌. و این گونه بود که یکی از بهترین سریال های تاریخ آغاز شد.

هر فصل سریال داستان مستقلی دارد، اکثرا یک شخصیت منفی مختص هر فصل است و این باعث میشود که ما به دکستر مورگان به چشم یک شخصیت مثبت نگاه کنیم. اکثر سریالهایی که فصل هایشان موضوعی است هیجان کمتری دارند زیرا پایان آنهارا راحت تر میشود حدس زد، اما دکستر به هیچ عنوان اینگونه نیست؛ حتی در بهترین شرایط هم ممکن است اتفاقی بیفتد که داستان کاملا عوض شود.

سریال Dexter

نقطه قوت اصلی سریال دکستر شخصیت پردازیش است؛ شخصیت دکستر مورگان با عواملی مثل صدای ذهن، فلش بک های متعدد، دیالوگ های زیبا و مهم تر از همه بازی فوق العاده مایکل سی هال یکی از بهترین شخصیت های سریالی تاریخ است. شخصیت های فرعی تر سریال هم مثل دبرا مورگان، ریتا بنت، آنجل باتیستا، جیمز دوکز، هری مورگان، لاگوئرتا و … همگی جذابیت های مخصوص خودشان را دارند. و مهم تر از همه شخصیت های منفی که بسیار روی آنها کار شده و در صدر آنها، آرتور میچل ملقب به قاتل سه گانه قرار دارد که خود می تواند شخصیت اصلی یک سریال جدا باشد.

یکی دیگر از نقاط قوت این سریال، فاز پلیسی فوق العاده اش است که باعث میشود در کنار سریالهایی مثل The Wire جزء بهترین سریالهای این ژانر باشد. به گونه ای که شما در این سریال تمام فعالیت های پلیس ها و اقداماتشان برای حل پرونده های جنایی را میبینید و از بسیاری از نکات کاری آنها مثل نحوه کار DNA و اثر انگشت و بانک اطلاعاتی و نمونه های خونی و … آگاه میشوید. همچنین با کارهایی که دکستر آگاهانه برای دور زدن قانون میکند و نکاتی که گوشزد میکند و نظم و نظافت خاصی که همیشه در کارش رعایت میکند میتوانید حتی تبدیل به یک خلافکار حرفه ای شوید!!

پایان سریال پایانی ریسکی بود که در ادامه به آن میپردازیم اما بدون اسپویل بخواهم بگویم، این پایان ریسکی باعث شد که عده ای پایان سریال را شاهکار و اما عده بسیار کثیرتری پایان این سریال را یکی از بدترین پایانهای تاریخ بدانند. اینکه پایان را دوست داشته باشید یا نه امری سلیقه ای است و هرگز نباید بخاطر حرف دیگران دیدن سریال را به تعویق انداخت. البته که حتی اگر پایان سریال بدترین پایان ممکن هم باشد باز هم دیدن این سریال برای همه سریالبازها واجب است.

سریال Dexter

فصل اول

سریال دکستر با شروعی کنجکاو کننده و روندی اصولی و جذاب یکی از بهترین فصل های سریال است. شخصیت منفی فوق العاده و پایان شوکه کننده و احساسی این فصل باعث شده تا سریال با داشتن شروعی خوب مخاطبان زیادی را جذب کند. فلش بک های متعدد این فصل و اتفاقاتی که حول دکستر و برادر واقعیش برایان افتاد، بسیار جذاب، شوکه کننده و ناراحت کننده بود. داستان این فصل از کتاب دکستر تاریک رویا الهام گرفته شده است.

سریال Dexter

فصل دوم

یکی از هیجانی ترین فصل های دکستر است. خطر دستگیر شدن دکستر و تقابل جیمز دوکز و دکستر که در این فصل به اوج خود رسید و در آخر به مرگ جیمز دوکز ختم شد‌. داستان فرعی این فصل هم حول زندگی عاشقانه دکستر با لایلا و خیانتش به ریتا می گذشت که طی آن، دکستر بالاخره کسی را پیدا کرد که با مسافر تاریکی او کنار بیاید و هنوز هم او را دوست داشته باشد. البته که دکستر متوجه شد که این رابطه از اول هم درست نبوده است.

 موفقیت این فصل نشان دهنده کیفیت کار فیلمنامه نویسان سریال بود که توانستند مستقل از کتاب داستان خوب و جذابی را ارائه کنند.

سریال Dexter

فصل سوم

 فصل سوم نسبت به فصل یک و دو مقداری افت داشت و ریشه آن شخصیت منفی های سطح پایین بود؛ میگل پرادو جذابیت کافی را نداشت و قاتل پوست کن هم حضور چندانی در سریال پیدا نکرد‌. اما جدا از این ها این فصل تحولات بزرگی در سریال ایجاد کرد و مقدمه فصل های بی نظیر ۴ و ۵ و ۶ را ایجاد کرد. تحولاتی مثل اولین فردی که دکستر را واقعا شناخت و او را پذیرفت، تغییر نحوه حضور هری مورگان، اضافه شدن شخصیت جوزف کویین و مهم تر از همه ازدواج و بچه دار شدن دکستر و ریتا.

سریال Dexter

فصل چهارم

بهترین فصل سریال، از همان قسمت اول تا آخرین ثانیه های قسمت آخر ارزش بالای خود را به عنوان یه شاهکار واقعی نشان داد‌. شخصیت آرتور میچل ملقب به قاتل سه گانه با بازی فوق العاده جان لیثگو، حتی میتواند به اندازه خود دکستر جذاب باشد. تقابل دکستر و آرتور یکی از بهترین تقابل های تمام سریال ها است. دکستر که ابتدا به دنبال راهی می گشت تا نحوه موفقیت آرتور میچل در کنترل کردن زندگیش به عنوان یک پدر و یک قاتل سریالی را یاد بگیرد اما خیلی زود فهمید که این زندگی خوب، فقط ظاهری است و در داخل خانواده اصلا وضع خوبی وجود ندارد. دکستر دچار دوگانگی شده و در این که خودش بتواند این دو کار را کنترل کند، به شک می افتد. اما بعد از کشتن آرتور میچل و وقتی دکستر وارد خانه اش شد، بالاخره فهمیدیم منظور آرتور میچل از جمله “از قبل هم تمام شده” چیست. پایان شوکه کننده فصل و به قتل رسیدن ریتا توسط آرتور، یکی از بهترین سکانس های سریال. تم کلی این فصل موضوع خانواده و اهمیت آن بود و میشد این را در بسیاری از تکه های فصل دید.

سریال Dexter

 فصل پنجم

یکی از فصل های بسیار خوب و جذاب سریال، قسمت های اول این فصل مربوط به مرگ ریتا بود و فیلمنامه نویسان به خوبی توانستند سریال را بعد مرگ ریتا جمع کنند. داستان این فصل بسیار خلاقانه بود؛ کمک دکستر به یک دوست. این فصل از نظر من بهترین فصل برای کاراکتر دکستر است، کمک فداکارانه اش به لومن و کویین و رابطه دوست داشتنیش با استور و از بین بردن قاتلان بشکه ای، که می توان آنهارا گردن کلفت ترین شخصیت منفی های سریال دانست.

جوردن چیس با بازی جانی لی میلر، یکی از بهترین شخصیت های منفی دکستر بوده و با استایل، آرامش و هوش خاص خودش فصل پنج را تبدیل به یکی از بهترین فصل های سریال کرده است. تم کلی این فصل مشخصا موضوع دوست بود.

سریال Dexter

فصل ششم

یکی از پر هیجان ترین فصل ها با موضوعات مذهبی. قاتل آخرالزمان با بازی عالی کالین هکس (پسر تام هنکس) یکی از بهترین شخصیت های منفی سریال‌. این فصل از دید منتقد ها جزء فصل های خوب حساب نمیشود، دلیل آنهم احتمالا وجود خط داستانی های اضافی و گاها بی معنی مثل عشق بین دکستر و دبرا، لوییس کارآموز ماسوکا و پسر آرتور میچل بود. قسمت آخر این فصل یکی از پرهیجان ترین و شوکه کننده ترین قسمت های سریال بود. تهدید شدن جان دکستر در اوایل قسمت، تهدید شدن جان هریسون در اواسط قسمت و بالاخره آخرین سکانس این فصل و وارد شدن دبرا به اتاق قتل دکستر؛ اتفاقی که خیلی ها مدت ها منتظر آن بودند. تم کلی این فصل دین و مسائل مذهبی است.

سریال Dexter

فصل هفتم

شروع افت سریال با فهمیدن دبرا و فشاری که روی دکستر گذاشت. دبرا مورگان در این فصل و فصل هشت با واکنش خوبی که در مقابل موضوع دکستر داشت محبوبیتش نزد طرفداران چندبرابر شد. فصل هفت با نداشتن داستان ثابت و جذاب نتوانست هواداران را بعد از آن سه فصل دیدنی راضی کند‌. دلیلش هم مشخص است. سازندگان سریال کم کم قصد به پایان رساندن داستان دکستر مورگان را داشتند و برای این کار هم، تصمیم به این گرفتند که دکستر کم کم غریزه اش برای کشتن را از دست بدهد و بهترین راه برای این موضوع، عشق بود. و قطعا دکستر عاشق جذابیت کمتری نسبت به دکستری که هر شب آدم می کشد دارد. این به کنار که معشوقه او یکی از منفورترین کاراکتر های سریال بود. اما جدا از این ها، قسمت های اول و آخر این فصل فوق العاده هستند. سکانس آخر قسمت اول که دبرا بالاخره در مورد دکستر می فهمد یکی از بهترین سکانس های سریال است. همچنین سکانس آخر فصل و قتل دلهره آور ماریا لاگوئرتا به دست دبرا که یکی از بزرگترین تراژدی های سریال به حساب می آید. شبی که پایه های رابطه دکستر و دبرا فرو ریخت…

سریال Dexter

فصل هشتم

و در آخر فصل هشت و افت شدید سریال. قاتل جراح مغز که به جرئت میتوان گفت بدترین نقش منفی سریال و داستان کارآموزی زک به هیچ عنوان نزد طرفداران سریال خوشایند نبودند. پایان شوکه کننده و مرگ دبرا، طرفداران را عصبی کرد و در آخر نامعلوم ماندن سرنوشت دکستر و هریسون باعث شد آنها آنرا فاجعه بدانند. شاید اگر دبرا نمی مرد و همه چی به خوبی پیش میرفت و تمام میشد، همه عاشق پایان سریال می شدند و تلاش های سازندگان در این دو فصل هم به بی راهه نمیرفت. شاید عده ای این پایان را کلیشه بدانند اما همین که این داستان کلیشه به نظر می رسد، نشان دهنده این است که کار نویسندگان در دو فصل آخر چقدر خوب بوده که این که دکستر دیگر آدم نکشد و برای همیشه به کشوری در قاره ای دیگر برود و با معشوقه اش زندگی کند، کلیشه و عادی به نظر می رسد!

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مرتضی گفت:

    بهترین پایان بندی
    چرا فکر می کنید بهترین پایان بندل لزوما باید به مرگ شخصبت اصلی ختم بشه
    فصل آخر هم به فصل محشر بود
    جایی که اخرین بازمانده برای دکستر دبرا میمیره
    و اونو با دستاهای خودش به اعماق اقیانوس میفرسته
    شما با سریالی کاملا روانشناسانه طرفید و بهتره دیدگاه های سطحی که در مورد پایان سریال گفته میشه رو جدی نگیرید
    بزرگترین اشتباه این سریال فصل نه اون بود
    جایی که در نهایت طبق خولسته ی خیلی از ببیندگان غیر حرفه ای شخصیت اصلی میمیره