۰

هری پاتر : ۱۰ نکته عجیب درباره‌ی دهکده هاگزمید

۱۰ نکته عجیب درباره‌ی دهکده هاگزمید

دهکده هاگزمید

دهکده هاگزمید

دهکده‌ هاگزمید در دنیای هری پاتر به معنای واقعی کلمه جادویی‌ترین مکان در جهان است. با این حال، بعضی از نکات درباره‌ی این دهکده منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
این مکان محل سکونت جادوگران در بریتانیا و شامل برخی از جذاب‌ترین نقاط دیدنی مثل چای فروشی مادام پدیفوت، فروشگاه شوخی‌های زونکو و… می‌باشد. این مکان آنقدر جالب است که زمانی لغو اجازه بازدید دانش‌آموزان از آن مجازات سنگینی را به‌همراه داشت، اما جزئیات زیادی در مورد هاگزمید وجود دارد که درست به‌نظر نمی‌رسد. یکی از بزرگترین نگرانی‌ها درباره‌ی آن قطعا تنظیم مقررات مربوط به جادوگری می‌باشد.

محدودیت‌های مربوط به طلسم‌ها برای دانش‌آموزانی که از هاگزمید بازدید می‌کنند چه مواردی است؟ چرا دهکده‌ی هاگزمید برای درآمد خود انقدر به هاگوارتز وابسته است؟ چرا هاگزمید محل توریستی مستقلی در دنیای جادوگری نمی‌باشد؟

۱- انحصاری بودن آن

دهکده هاگزمید

 هاگزمید تنها دهکده‌ی کاملا جادویی در دنیای هری پاتر می‌باشد که درون آن جذابیت‌های مختلفی نهفته شده است، اما هاگزمید چگونه انحصار خود را حفظ می‌کند؟ هیچ جزئیاتی درباره‌ی طلسم‌ها یا محافظت‌های محصور‌کننده‌ی آن وجود ندارد و همچنین هیچ قوانین ورود یا خروجی درباره‌ی آن گفته نشده! چه اتفاقی می‌افتد اگر یک ماگل به دهکده بیاید؟ آیا آن‌ها در بدو ورود بازگردانده خواهند شد؟

شاید برخی ادعا کنند این موضوع غیرممکن است؛چرا که به احتمال زیاد، همچون دیگر مکان‌های جادوگری از چشم‌های ماگلی پنهان شده است، اما اگر یک جادوگر یا ساحره بخواهد با یک ماگل ازدواج کند یا همراه او به هاگزمید برود چه؟ آیا اجازه‌ی ورود به آن‌ها داده نخواهد شد؟ بارها در داستان‌ها، هاگزمید محلی برای سکونت جادوگران معرفی شده؛ با این حال، به‌نظر می رسد هیچ مدرکی مبنی بر درستی این صحبت وجود ندارد.

۲- قابل روئیت بودن آن بر روی نقشه

دهکده هاگزمید

 اصلاً با عقل جور در نمی‌آید که هاگزمید بر روی یک نقشه قابل مشاهده باشد؛ مخصوصاً وقتی که پر از جادوگران و ساحرانی است که مشتاق به حفظ وضعیت مخفیانه‌ی خود در برابر ماگل‌ها هستند.

در دنیای هری پاتر، غیرقابل روئیت‌بودن و پنهان‌بودن برخی مکان‌ها برای حفظ امنیت آن‌ها ضروری است. اتاق ضروریات یک مثال خوب از مکان‌های غیرقابل روئیت می‌باشد، اما چرا تنها دهکده‌ی کاملا جادویی بریتانیا بر روی نقشه قابل مشاهده است؟ نه تنها هری می‌تواند هاگزمید را درون نقشه غارتگر خود ببیند، بلکه روی نسخه‌ی قدیمی وب‌سایت پاترمور، هاگزمید به وضوح بر روی نقشه قابل مشاهده است.

۳- محل ایستگاه قطار هاگزمید

دهکده هاگزمید

در فیلم هری پاتر و سنگ جادو، ایستگاه هاگزمید در جنوب قلعه‌ی هاگوارتز نشان داده می‌شود، اما در فیلم هری پاتر و محفل ققنوس، به‌نظر می‌رسد ایستگاه هاگزمید در نزدیکی محل نسبتا وحشتناکی از جنگل ممنوعع واقع شده است که منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
در کتاب‌ها به طور قطعی مطرح شده که ایستگاه هاگزمید در نزدیکی دریاچه‌ی سیاه واقع شده است و پیچ در پیچ بودن جاده‌ی هاگوارتز از آنجا قابل مشاهده می‌باشد. این تغییر ناگهانی مکان‌ها در فیلم بسیار عجیب است.

۴- هری بدون هیچ مشکلی دزدکی وارد آن می‌شود

دهکده هاگزمید

حتی با وجود شنل جادوگری وی که بسیار پیچیده بود و از قدرت‌های جادویی‌ِ زیادی ساخته شده بود، بازهم منطقی به‌نظر نمی‌رسد که هری بتواند به وسیله‌ی شنل نامرئی خود دزدکی و بدون اینکه شناسایی شود، وارد هاگزمید شود. طرفداران اغلب به این موضوع اشاره داشتند که برای یک دهکده‌ی کاملاً جادوگری، امنیت هاگزمید یا حتی نظارت کلی بر آن بسیار کم است.
مطمئناً، آن‌ها نیازمند برخی لوازم بازدارنده حتی برای دانش‌آموزان عادی که اقدام به ورود غیر مجاز به هاگزمید دارند، می‌باشند، اما کتاب‌ها هیچ توضیحی درباره‌ی شدت اقدامات امنیتی اعمال‌شده در هاگزمید ارائه نکرده اند.

۵- به‌نظر هوای آنجا همیشه برفی است

دهکده هاگزمید

هاگزمید دائما در لایه‌های ضخیم برف فرو رفته، زیرا به‌نظر می‌رسد بالای خط برفی قرار دارد، اما این موضوع از نظر منطقی درست نیست؛ چرا که ظاهراً یک پیاده‌روی بیست دقیقه‌ای از هاگوارتز فاصله دارد و بیشتر دانش‌آموزان از یک تپه اطراف آن و شیون آوارگان به داخل روستا می‌رفتند.
پس چرا آب‌وهوای هاگزمید کاملاً متفاوت است؟ هاگوارتز بهار، تابستان، پاییز و هر تغییر فصلی دیگری را به خود می‌بیند، اما این منطقی نیست که دهکده‌ای که فقط بیست دقیقه با آن فاصله دارد، در طول سال هیچ نقطه‌ی سبزی بر روی زمین خود نداشته باشد و همیشه برفی و سرد باشد.

۶- حس‌وحال کارت‌پستالی‌ بودن آن

دهکده هاگزمید

حس‌وحال زیبایی‌های نمایشی هاگزمید، باتوجه به وجود برخی از بدنام‌ترین مقاصد موجود در آن برای طرفداران مجموعه، کاملا ًگیج کننده است. از شیون آوارگان گرفته تا سر هاگ(که طبق گفته‌های هاگرید، می‌توان هرچیزی را در آنجا پیدا کرد؛ خود او یک تخم اژدها را هنگام بازدید یک غریبه از آنجا آورد)، اما زمانی که هری برای اولین‌بار وارد هاگزمید شد، آنجا را به عنوان یک شهر زیبای کارت‌ پستالی توصیف کرد.
فروشگاه‌های رنگارنگ، نانوایی‌های جذاب، فروشگاه‌های شیرینی‌جات و چای فروشی‌ها اغلب طرفداران را گیج کرده است، زیرا این امر واقعیت موجود در هاگزمید را پنهان می‌کند؛ چرا که این دهکده در واقع یک پایگاه مهم مدیریت بحران برای هاگوارتز می‌باشد که گذشته‌ی نظامی خود را نیز داراست(به‌عنوان مثال، ماجرای شورش بزرگ گابلین‌ها درسال ١۶١٢).

۷- غیرواقعی بودن شیون آوارگان

دهکده هاگزمید

 چگونه یک خانه‌ی جن‌زده جعلی می‌توانست در یک دهکده‌ی کاملاً جادوگری پایدار بماند؟ اگر بخواهیم منصف باشیم، باید به این نکته توجه کنیم که افسانه‌ی اشباح شیون آوارگان، توسط مادام پامفری ساخته و توسط دامبلدور پخش شد تا از راز ریموس لوپین محافظ کند و البته دامبلدور متحدان زیادی در دهکده داشت که به مخفی نگه‌داشتن این راز کمک کردند، اما هاگزمید یک دهکده‌ی کاملا جادویی است و بالاخره باید شخصی به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند و توانا وجود داشته باشد که بتواند به کمک طلسم‌ها یا جادوگری پایه بفهمد شیون آوارگان در حقیقت جن‌زده نیست. یک خانه‌ی جن‌زده آن هم در نزدیکی دهکده‌ی جادویی به‌سختی می‌تواند بدون نظارت باقی بماند.

۸- معماری

دهکده هاگزمید

 هاگزمید در درجه‌ی اول کلبه‌هایی با سقف‌های مثلثی‌شکل به سبک رومی و حالت نوک‌تیز را در خود جای داده است. این دهکده توسط هنگیست چوبدار درحدود قرن ٩ یا ١٠، تقریباً همزمان با هاگوارتز ساخته شده است، اما معماری هاگزمید واقعاً با هاگوارتز تفاوت دارد. حتی کلبه‌ها و ساختمان‌های کوچک در هاگزمید نیز دارای سقف‌های بلند و ساختاری قوسی‌شکل می‌باشند، اما سوال اصلی این است که چرا ساختمان‌ها قوسی‌شکل و نوک‌تیز ساخته‌ شده‌اند؟

به‌خصوص که این نوع معماری تا دهه‌ی ١٢۵٠ میلادی توسعه پیدا نکرده بود. اگر هاگزمید در شورش گابلین‌ها درسال ١۶١٢ تخریب شد و نیاز به بازسازی داشت(با اینکه منبعی بر صحت این موضوع در کتاب ها وجود ندارد)، ساختمان‌ها باید از نظر طراحی حالت قرون وسطایی پیدا می‌کردند.

۹- مقررات مربوط به سحر و جادو

دهکده هاگزمید

به‌عنوان تنها زیستگاه کاملاً جادویی در بریتانیا، هاگزمید در زمینه‌ی مقررات طلسم و جادوها به طرز شگفت‌آوری غفلت نموده است. به‌جز یک علامت محدودیت در انجام طلسم مؤدبانه در تابلوی خوش‌آمدگویی، چیز دیگری وجود ندارد، حتی به دانش‌آموزان سال اولی نیز هیچ اطلاعات یا اخطاری درباره‌ی استفاده از طلسم‌ها در هاگزمید داده نمی‌شود، که بسیار عجیب می‌باشد.


جادوگران جوان در هاگزمید به‌صورت آشکار از طلسم‌های خود استفاده می‌کنند. هری و هرماینی هردو در مقابل جادوگران دیگر از جادو استفاده نمودند و هیچ‌گاه مجبور به توضیح درباره‌ی اعمال خود نشدند (اگرچه آن‌ها واقعاً طلسم‌های بی‌خطری بودند)؛ بنابراین سوال اصلی این است که چه کسی درحال نظارت بر جادویی‌ترین مکان بریتانیا می‌باشد؟

۱۰- هشت گذرگاه مخفی

دهکده هاگزمید

واقعاً ممکن نیست که هشت گذرگاه مخفی بین هاگوارتز و هاگزمید، آن هم زیر دماغ دامبلدور وجود داشته باشد. خصوصاً باتوجه به اعتبار هاگزمید به‌عنوان امن‌ترین مکان در جهان جادوگری! گذرگاه‌های مخفی بدین شرح می‌باشند: یکی نزدیک مجسمه‌ی ساحره‌ی تک‌چشم قرار دارد و به زیرزمین مغازه‌ی دوک‌های عسلی منتهی می‌شود، یک گذرگاه پشت آینه‌ی طبقه‌ی چهارم قرار دارد، یک تونل مخفی از بید کتک‌زن به شیون آوارگان متصل می‌شود و یک گذرگاه دیگر از پشت مجسمه گریگوری سمرمی به یک مکان تصادفی در هاگزمید منتقل می‌شود.
علاوه بر این، به‌نظر می‌رسد سه گذرگاه مخفی دیگر نیز وجود دارد که تنها فلیچ از آن‌ها باخبر است. یک گذرگاه دیگر نیز در یادگاران مرگ بین اتاق ضروریات و طبقه‌ی دوم میخانه سر هاگ، در پشت نقاشی آریانا دامبلدور کشف شد. این موضوع بسیار عجیب است که تقریباً هیچ‌کس از اهالی هاگزمید از وجود این گذرگاه‌ها مطلع نیست.

منبع : hogwartz

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *