۰

نقد و بررسی فیلم Pig

نقد و بررسی فیلم Pig

فیلم خوک یک فیلمی با شات های زیبا هست چه تله و چه کلوز آپ و “پاتریک اسکولا” به خوبی کارش را در سینماتوگرافی انجام داده است. اما داستان فیلم به معنای واقعی چیزی یاد نمی دهد و در بهترین حالت این متن را می گوید «مردم خودخواه هستند.»فیلمی با بازی نیکلاس کیج شاید این فیلم بهترین فیلم نیکلاس کیج نباشد ولی ما با فیلمی فوق العاده روبه رو هستیم

نقد و بررسی فیلم Pig

درام های انتقامی عموماً با حس از دست دادن ناگهانی یکی از بستگان شکل می گیرند، موضوعی که انگیزه ای می شود تا شخصیت تنهای داستان خشم خود را علیه دیگران در بدترین و شدیدترین شکل ممکن رها سازد. چه خشم فراطبیعی جان ویک بدنبال از دست دادن سگ محبوبش باشد یا برایان میلز در فیلم های Taken برای نجات دختر ربوده شده اش، درام های انتقامی معمولاً از یک سری انتظارات کلیشه ای برای روایت داستان استفاده می کنند. با این وجود، این شرایط در مورد فیلم Pig ساخته مایکل سارنوسکی صحت ندارد که به شکلی غیرمعمول برای تریلرهای انتقامی شروع می شود اما علیرغم خوب بودن در هر جنبه ای، از انتظارات و کلیشه های این ژانر دوری می کند.

فیلم Pig که یک فیلم پرتنش و سوزاننده است را می توان مدیتیشنی زیبا در مورد معنای واقعی از دست دادن نزدیکان دانست که پر از سکانس های کمیک، ترحم برانگیز و خشن است. فیلم Pig با سکانسی از فضای بسیار سبز مناطق جنگلی اوریگون آغاز می شود، جایی که خانه یک مرد ریشدار و تنها به نام راب (با بازی نیکلاس کیج) است، کسی که تنها همدمش یک خوک است. راب روزهایش را در کلبه دورافتاده اش با آموزش پیدا کردن یک قارچ باارزش و کمیاب به خوک می گذراند و در ادامه این گیاهان قارچی را به یک جوان سرخوش به نام امیر (با بازی الکس وولف) می فروشد. با سرنخ های تصویری متعددی که در همان آغاز می بینیم می توانیم حدس هایی را در مورد گذشته راب بزنیم، مثلاً سکانسی که وی با دقت و احتیاط زیادی خمیر را برای تهیه تارت قارچی که برای خود و حیوانات محبوبش درست می کند، تا می زند و خود را در بوی فوق العاده ترکیبات تازه ای که استفاده کرده غرق می کند.

نقد و بررسی فیلم Pig

این خوشگذرانی خیلی زود با ربوده شدن خوک راب در طول شب توسط گروهی ناشناس به پایان می رسد، اتفاقی که در دنیای زیرزمینی آشپزی بسیار رایج است. راب که به شدت تحت تاثیر از دست دادن خوک محبوبش قرار گرفته، از امیر می خواهد که او را به پورتلند برساند، جایی که وی قصد دارد دوست محبوب و گرانبهایش را پیدا کند. اتفاقاتی که پس از آن رخ می دهد یک سری ماجراهای غیرقابل پیش بینی است که در یک راهرو مرموز رستورانی و یک باشگاه مبارزه زیرزمینی رخ داده و با یک افشاگری باورنکردنی و گفتگویی تکان دهنده در یک رستوران مجلل دارای ستاره میشلین همراه می شود. هویت واقعی راب رفته رفته آشکار می شود و خیلی زود مشخص می گردد که نام رابرت فلت در دنیای آشپزی اهمیت زیادی دارد، تا جایی که باعث ایجاد حس شگفتی ، تشکر و ترس در دیگران می شود. باید به این نکته اشاره کرد که فیلم Pig یک فیلم انتقامی پرتنش و از کنترل خارج شده نیست زیرا این فیلم تمرکز زیادی روی لحظاتی دارد که آبستن حس ترحم، مملو از تفکراتی در مورد وجود انسان است که بر شانه های شخصیت های دخیل در ماجرا سنگینی می کنند.

در یک سکانس شگفت انگیز خاص، جایی که امیر برای راب صبحانه ای متشکل از نان تست فرانسوی و تره فرنگی خرد شد می آورد، راب در یک بحران هویتی قرار می گیرد که در کسری از ثانیه ممکن است به دلیل یک فاجعه طبیعی از بین برود. وسعت مراوده، مذاکره و رو در رو شدن انسان ها برای بدست آوردن چیزهای خاص در زندگی در مقایسه با چیزهایی که اهمیت واقعی دارند بسیار بیرحمانه و ترسناک به نظر می رسد. یکی از مهم ترین نقاط قوت فیلم Pig رویکردی است که سارنوسکی در جیره بندی افشاگری ها در مورد شخصیت های کلیدی دارد. این افشاگری ها خیلی تابلو و واضح نیستند یا طوری بیان نمی شوند که احساس غیرواقعی بودن و نمایشی داشته باشد. بدین ترتیب تا سکانس آخر نیز هنوز فضایی از رازآلودی حول شخصیت راب وجود دارد که نشان می دهد کارگردان مهارت بالایی در این رویکرد داشته است.

نقد و بررسی فیلم Pig
نقد و بررسی فیلم Pig

کارکتر داریوش که تامین کننده کالای ترسناک رستوران است به زیبایی توسط آدام آرکین به تصویر کشیده شده، شخصیتی که مانعی بین راب و حیوان محبوبش به نظر رسیده و تنها با قدرت غذا می توان او را کنار زد. علیرغم یک چرخ و فلک عاطفی و احساسی بودن، فیلم Pig هرگز خیلی بزرگنمایی شده دیده نمی شود و در تمام طول داستان نیز همینطور باقی می ماند. بدون شک بازی بی نقص کیج در نقش راب در این امر موثر بوده است، مردی که علیرغم غوطه ور شدن در خون خود اجازه درمان شدن را نمی دهد، مردی که به شکلی محتاطانه به شکل نجوا سخن می گوید اما چشم هایش درخششی ترسناک و پرتنش دارند.

نقد و بررسی فیلم Pig

وولف نیز در نقش دینامیک امیر بسیار خوب ظاهر می شود که رفاقتی جذاب را با مردی تشکیل می دهد که غمی عمیق را به خاطر از دست دادن حیوان محبوبش تجربه می کند. در حالی همه سوالات پاسخ داده نمی شوند، برای مثال علت دقیق راب برای رها کردن زندگی گذشته و دوری از اجتماع یا سرنوشت زنی که نوار کاست های او در همه جای خانه اش پراکنده شده اند، هر چه قدر داستان به جلو می رود به ظاهر قرار است که لایه برداری شود و بیننده را شگفت زده کند اما بنا بر فکر ما نه تنها اینکار را انجام نمی دهد بلکه تقریبا اواخر فیلم خوک کاملاً بی ارزش می شود و بیننده مشتاق پیدا کردن جواب هایی برای سؤال هایی می ماند اما داستان سریع بسته می شود و در آخر بیننده می ماند و یک صفحه سیاه…

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *