۰

نقد و بررسی فیلم Get Out

نقد و بررسی فیلم Get Out

“برو بیرون” (Get Out) فیلمی در ژانر وحشت که همانطور که از نامش پیداست خواستار ترسیدن سیاهپوستان از سفیدپوستان در جامعه مدرن امریکاییست. فیلم از آنها می خواهد بروند بیرون، هرجا، فقط در جمع سفیدپوستان نمانند. چرا که محال است سفیدپوستان گردِ هم جمع بیایند و دوستانه پذیرای یک سیاه باشند. امریکا هنوز دغدغه نژادپرستی دارد.

مرد سیاه پوستِ ساده لوحی را میبینیم که با ترفند گرچه تکراری اما موثرِ معشوقه زیبا به دام می افتد. او به محض ورود به خانه خانواده دختر متوجه مرموز بودن و غیرقابل اعتماد بودن فضا می شود. به خصوص برادر خانواده که مثل پدر و مادرش مسن و پخته نیست و در پنهان کردن احساساتش حرفه ای نیست. برادر خانواده نقش یک سفیدپوست نژادپرست را به زیبایی به بازی می کند طوری که از چشمانش خشم و نفرت به سیاه پوستان موج می زند. به عقیده بنده بهترین بازی را در این اثر ماندگار، همان برادر خانواده ایفا کرده است. هرچند که نقشی کوتاه دارد اما بسیار موثر و کوبنده است.

پسر سیاهپوست با اینکه ادب و متانت خانواده نامزد خود را می بیند اما ترس و بی اعتمادیِ عجیبی در این مکان حس می کند.

Get Out

فیلم دقایقی طولانی را صرفا با کد دادن به مخاطب می گذراند و عملا ما فقط با مرموز بودن فضا و رفتار عجیب اعضای خانواده و به خصوص خدمتکاران خانواده آشنا می شویم. طوری که در اواخر فیلم کلافه می شویم و دوست داریم فورا بفهمیم بالاخره ماجرا از چه قرار است.

این فیلم برای مخاطب آمریکایی بیشتر معنی دارد تا  اینکاه برای مخاطبین خارجی تاثیرگذار باشد امریکایی ها می دانند که سیاه پوست ها چه اتحاد عجیبی دارند طوری که وقتی در چنین جمع هایی قرار می گیرند به محض اینکه یک هم نژاد را می بیند فورا رابطه ی گرمی با هم برقرار می کنند. اما مرد سیاهپوست در اینجا وقتی سعی دارد با خدمتکار سیاه پوستِ خانواده میزبان، رابطه ای دوستانه داشته باشد، به طرزِ عجیبی متوجه سردی و بی مهری او می شود و مهمتر از همه باغبان خانه که مردی سیاهپوست است با خشم عجیبی او را در صحنه ای دنبال می کند. در پایان فیلم تمام این راز ها برای بیننده رمزگشایی می شود. این سیاه پوستانِ امروز همان سفیدپوستان سابق اند که ادامه عمر خود را به دلیل نقص جسمانی و یا پیری در جسم سیاه پوستان ادامه داده اند. فیلم گرچه از این منظر، علمی تخیلی به نظر می رسد اما کاملا کنایی وارد بحث اجتماعی جامعه امریکا شده.

سفیدپوستان از منظر کارگردان، هنوز برده اند. جسم آنها هنوز در اختیار روح سفیدپوستان است. حرکات سیاه پوستان و رفتار اجتماعی آنها، همچنان تحت کنترل سفیدپوستان است. فقط اینبار این کنترل به شیوه سابق با زنجیر و شلاق نیست‌.آنها وارد فاز بردگی مدرن شده اند.

 

نقد و بررسی فیلم Get Out

نقد و بررسی فیلم Get Out

فیلم مخاطب را از همان ابتدا از سفید پوستان می ترساند بدون اینکه دستشان را رو کند. این هنر عجیب کارگردان است که شخصیت های منفی را بدون اینکه دستشان را از همان ابتدا رو کند به ما معرفی می کند.

نکته دیگر وجود هیپنوتیزم در فیلم است. مرد سیاهپوست از ابتدا اجازه می دهد مادر خانواده که روانشناس است روح او را در اختیار بگیرد. و بعدا همین درد و دل های ساده به ضرر او تمام می شود. چرا که روانشناسی که وارد ناخودآگاه تو شود کم کم اختیار تو را در دست میگیرد.

مادر خانواده سفیدپوست نماد قشر به ظاهر روشنفکر امریکاست که با ترفند و مهارت از علم سواستفاده کرده و دیگران را به بردگی می گیرند

مراسم مهمانی که در فیلم مشاهده می کنیم بی نظیر است.هر کسی به مرد سیاه پوست نگاهی می اندازد و از یک چیز او تعریف می کند. یکی قدرت بینایی اش و یکی قدرت بدنی.یکی هم می گوید سیاه بودن مد است. بله! این مراسم مهمانی همان بازار برده فروشی قدیم است. GET OUT فیلمی است که هم در ساخت خوش درخشیده و هم در محتوا. هم ترس را حس می کنیم و هم ترحم به جامعه بی دفاع سیاهپوستان

شاید در پس معروفیت و شهره شدن اینهمه سلبریتی سیاه پوستان امروز امریکا، فراموش کنیم آنها هنوز برده اند و اتفاقا اکثر این چهره های سیاه که به شهرت می رسند در خلق آثار هنری خود، استقلال فکری ندارند و طبق فرضیه فیلم جسم از آن سیاه پوست هاست ولی ایده و فکر متعلق به سفید پوستان. در واقع روح و مغز سفیدپوستان فرمان را صادر می کند.

فیلم فضای مرموز همراه با دلهره را به خوبی خلق کرده است. بی توجهی پلیس به درخواست کمک یک سیاه پوست را در فیلم می بینیم و در نهایت اینکه مرد سیاه پوست به کمک دوست سیاه پوست خود نجات پیدا می کند. و این پیام را دارد در مقابل دشمن تنها راه نجات اتحاد است.

منبع

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *