۰

۸ نکته امنیتی مهم که هنگام طراحی سایت باید رعایت کنید! 

برقرار ی امنیت اطلاعات، یکی از مهم‌ترین فاکتورها در طراحی سایت است. هر سایت اطلاعات بسیاری را در خود ذخیره کرده که باید از دسترس هکرها و افراد سودجو در امان باشند. آیا می‌دانید برای ایجاد امنیت و جلوگیری از دسترسی‌های غیرمجاز باید چه کارهایی انجام دهیم؟

در مقاله «۸ نکته امنیتی مهمم که هنگام طراحی سایت باید رعایت کنید» به چند اصل مهم در طراحی سایت با امنیت بالا پرداخته‌ایم. اگر می‌خواهید از اطلاعات محرمانه سایت خود به ‌خوبی محافظت کنید، این ۸ نکته را به ‌هیچ ‌وجه از یاد نبرید.

۱. هاست مطمئن و امن انتخاب کنید

هاست یکی از راه‌های نفوذ هکرها به داخل سایت است. پس به ‌هیچ ‌وجه سراغ شرکت‌های ارائه‌ دهنده هاست‌های رایگان نروید. اگر قصد سفارش طراحی سایت به شرکت‌های دیگر را دارید، حتما به این نکته توجه کنید. هاست‌های رایگان، اغلب نقص‌های امنیتی دارند.

در نتیجه هیچ تضمینی برای حفاظت اطلاعات محرمانه سایت شما وجود ندارد. پس در انتخاب هاست معتبر وسواس به خرج دهید. استفاده از هاست مطمئن و باکیفیت، یکی از قدم‌های اولیه و مهم در برقراری امنیت کلیه سایت‌های کدنویسی ‌شده و وردپرسی است.

۲. سایت را مرتب به روزرسانی کنید

اگر می‌خواهید یک سایت امن داشته باشید، همواره آن را به‌روزرسانی کنید. هر امکانات و افزونه‌ای که در سایت وجود دارد، باید آپدیت شود. برای مثال، در صورتی که از سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده می‌کنید، حتما آخرین نسخه آن‌ها را نصب کنید.

شرکت‌ها در هر به‌روزرسانی، باگ‌ها و ایرادهای افزونه‌ها، قالب‌ها و نرم‌افزارها را برطرف می‌کنند. در نتیجه امکان نفوذ هکرها به داخل سایت کمتر از قبل می‌شود. همچنین در این آپدیت‌ها می‌توانید نام کاربری، پسوند پایگاه داده و هر آنچه از پیش برای شما تعیین شده است را نیز تغییر دهید. با انجام این کارها، امنیت سایت شما بیشتر خواهد شد.

۳. از ssl و https استفاده کنید

برای برقراری امنیت سایت از SSL استفاده کنید. SSL مخفف عبارت Secure socket Layer و یک پروتکل امنیتی است. از این پروتکل برای حفظ اطلاعات محرمانه کاربر استفاده می‌شود و وجود آن در اغلب سایت‌ها و به ‌ویژه فروشگاه‌های اینترنتی ضرورت دارد.

SSL با رمزنگاری اطلاعات باعث آسودگی خاطر کاربران هر سایت می‌شود. پروتکل https نیز اطلاعات کاربران را پس از تبدیل کردن به کد برای سرور ارسال می‌کند و امن‌تر از سایت‌های http است. بسیاری از کاربران به سایت‌هایی که https ندارند، اطمینان نمی‌کنند.

اگرچه استفاده از خدمات سئو برای بهبود رتبه سایت بسیار ضروری است، اما استفاده از SSL و https نیز می‌تواند در رتبه‌بندی موثر باشد. وقتی سایت شما این دو گزینه را داشته باشد، کاربران بیشتری وارد آن می‌شوند. در نتیجه خدمات و محصولات شما توسط افراد متعددی دیده می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد. این موارد در افزایش رتبه سایت تاثیرگذار هستند.

۴. انتخاب نام کاربری و رمز عبور قوی را جدی بگیرید

نام‌های کاربری و رمز‌های عبور ساده، احتمال هک شدن سایت را بالا می‌برند. استفاده از حروف کوچک و بزرگ انگلیسی، اعداد و علائم نگارشی برای داشتن یک رمز عبور قوی را به شما عزیزان پیشنهاد می‌دهیم. انتخاب پسووردهای غیر قابل حدس در افزایش امنیت سایت بسیار موثر است.

البته تغییر مداوم رمز عبور نیز می‌تواند گزینه مناسبی برای برقراری امنیت سایت‌های فروشگاهی، شرکتی و مجله‌های خبری باشد. برای امنیت بیشتر نیز می‌توانید دسترسی به صفحه ادمین را با استفاده از رمزگذاری محدود کنید. این کار امکان هک شدن سایت را تا حد قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد.

۵. در سایت خود از فایر وال و CDN استفاده کنید

برای جلوگیری از هک شدن سایت و ارسال فایل‌های مخرب و اسپم‌ها از فایروال (Fire Wall) استفاده کنید. نصب فایروال، هزینه کمی دارد و امنیت سایت را بالا می‌برد. هرچه فایروال قدرتمندتر باشد، سایت امن‌تر و مطمئن‌تری خواهید داشت.

یکی دیگر از روش‌ها برای افزایش ایمنی سایت، CDN یا همان شبکه توزیع محتوا است. CDN مانع حمله‌های DDoS می‌شود و سرعت سایت را بهبود می‌بخشد. اگر با مبحث طراحی سایت و امنیت آشنا نیستید، اصلا نگران نباشید. با مراجعه به طراحان سایت آژانس کارینو، امن‌ترین و پربازده‌ترین سایت‌ برای شما راه‌اندازی خواهد شد. این شرکت در زمینه طراحی انواع سایت­ ها، سابقه درخشانی دارد.

۶. افزونه های امنیتی روی سایت نصب کنید

افزونه‌ها یا پلاگین‌های رایگان و پولی مختلفی برای انواع سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارند. در انتخاب این افزونه‌ها باید به کارایی و اعتبار آن‌ها توجه کنید. افزونه‌های نامعتبر به امنیت سایت شما ضربه بزرگی می‌زنند. امتیاز و نظر کاربران، دو معیار مناسب برای سنجش اعتبار افزونه‌ها هستند.

برخی از پلاگین‌ها فقط برای افزایش امنیت سایت ساخته شده‌اند و هدف دیگری ندارند. نصب این پلاگین‌ها برای هر سایتی واجب و ضروری است. از آنجا که بیش از ۵۰درصد سایت‌های ایرانی با استفاده از وردپرس راه‌اندازی شده‌اند، آشنایی با تعدادی از افزونه‌های امنیتی این سیستم مدیریت محتوا خالی از لطف نیست. پلاگین‌های Sucuri Security، Wordfence Security، SecuPress و iThemes Security از جمله بهترین پلاگین‌های امنیتی وردپرس به شمار می‌روند.

۷. گزارش آنالیز امنیت را کامل بررسی کنید

یکی دیگر از نکات امنیتی مهم در طراحی سایت، آنالیز امنیت است. برای انجام این کار، نرم‌‌افزارهای آفلاین و آنلاین متعددی وجود دارد. برخی از این نرم‌افزارها پولی و برخی دیگر رایگان هستند. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید نقاط ضعف سایت خود را کشف و آن‌ها را برطرف کنید.

نرم‌افزارهای تست ایمنی در ابتدا سایت را اسکن می‌کنند و سپس گزارش کاملی ارائه می‌دهند. شما باید با نهایت دقت این گزارش‌ها را بررسی کنید. نرم‌افزارهای SUCURI، Quttera، Scan My Server، Acuneticx و Web Inspector از جمله بهترین نرم‌افزارهای تحلیل و تست امنیت سایت به شمار می‌روند که در ایران و سایر کشورها استفاده می‌شوند.

۸. از سایت بک آپ بگیرید

بک آپ (BackUp) گرفتن یکی از راه‌های ساده اما کاربردی در حفظ امنیت سایت است. در دوره‌های مشخص از سایت بک آپ بگیرید و همه اطلاعات موجود در آن را ذخیره کنید. در این صورت اگر سایت شما هک شود یا به هر دلیلی از بین برود، با کمترین هزینه اطلاعات آن را بازگردانی خواهید کرد.

فرآیند بک آپ گیری معمولا روی هاست انجام می‌شود و فقط چند دقیقه طول می‌کشد. حتی اگر سایت ایمن و مطمئنی دارید، اهمیت BackUp را جدی بگیرید.

طراحی سایت خود را به حرفه ای ­ها بسپارید!

در مقاله «۸ نکته امنیتی مهم که هنگام طراحی سایت باید رعایت کنید» تعدادی از کاربردی‌ترین راهکارها برای برقراری امنیت کلیه سایت‌های فروشگاهی، خبری و شرکتی را شرح دادیم. با رعایت این نکته‌ها به ‌راحتی می‌توانید از دست هکرها در امان باشید. البته ممکن است این افراد برای از بین بردن سایت شما تلاش کنند، اما به نتیجه‌ای نخواهند رسید.

اگر خودتان طراح سایت هستید، حتما به امنیت سایت توجه کنید. در غیر این صورت برای راه‌اندازی سایت به‌ سراغ شرکت‌های معتبر و حرفه‌ای بروید. با بررسی سابقه و نمونه کارهای مجموعه‌های فعال در این زمینه، مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید و طراحی سایت خود را به آن‌ها بسپارید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *