۰

RSI چه محدودیت هایی دارد؟

شاخص قدرت نسبی به شما کمک می‌کند تا بر اساس عملکرد یک دارایی در گذشته، سعی کنید آینده را پیش‌بینی کنید. رسم نمودار شاخص قدرت نسبی، به سرمایه‌گذاران نسبت به اینکه یک دارایی بیش از حد خریداری‌شده (بیش از حد ارزش گذاری شده) یا بیش از حد فروخته‌شده (کم ارزش گذاری شده) است،‌ دید کلی میدهد. این مقادیر می‌توانند از ۰ تا ۱۰۰ باشند.

سرمایه‌گذاران برای پیش بینی روند بازار از گوی جادویی استفاده نمیکنند اما نیازی به حدس زدن هم ندارند!. شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یک ابزار است که معامله گران فعال می‌توانند از آن برای پیش‌بینی نحوه عملکرد آتی سهام یا سایر دارایی‌ها استفاده کنند. این اندیکاتور توسط تحلیلگری به نام جیمز ولز وایلدر جوان (James Welles Wilder, Jr.) در سال ۱۹۷۸ مطرح شد. شاخص قدرت نسبی مقدار سرعت و شدت تغییرات اخیر قیمت یک دارایی را اندازه‌گیری می‌کند. این امر می‌تواند به معامله گران در تشخیص اینکه یک سهم بیش از ارزش واقعی یا کمتر از آن ارزش گذاری شده است یا خیر، کمک کند. سهامی که کمتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شوند، ممکن است به زودی قیمت آ» رشد کند، در حالی که سهامی که بیش از اندازه ارزش‌گذاری شده‌اند، ممکن است قیمت آن کاهش یابد. داشتن این اطلاعات می‌تواند به سرمایه‌گذاران در تصمیم گیری برای زمان مناسب خرید یا فروش اوراق بهادار کمک کند. شاخص قدرت نسبی یک اندیکاتور ناقص است و بهتر است در کنار سایر ابزارها از آن استفاده شود. با این حال، هیچ گونه ضمانتی وجود ندارد که همیشه سیگنال درستی بدهد، و بهتر است به یاد داشته باشید که تجارت یک بازی خطرناک است.

اندیکاتور RSI‌ چگونه محاسبه میشود؟

معمولاً محاسبات شاخص قدرت نسبی بر اساس میانگین سود قیمت و میانگین ضرر قیمت در یک بازه ۱۴ روزه انجام می‌شود. هدف این شاخص این است که پیش‌بینی کند قیمت‌ها به کجا می‌روند، نه اینکه چقدر یک سهم عملکرد قوی دارد.

فرمول محاسبه:

RSI = 100 – (۱۰۰ / ( ۱ + (Average Price Gain / Average Price Loss )) )

از آنجایی که شاخص قدرت نسبی اطلاعات دو هفته‌ را پردازش میکند، بنابراین محاسبه آن میتواند پیچیده و سخت باشد. ماشین‌حساب‌های آنلاین شاخص قدرت نسبی این کار را آسان‌تر می‌کنند: شما تاریخ، قیمت دارایی خود در هنگام باز شدن بازار و قیمت آن هنگام بسته شدن را وارد می‌کنید. با ورود روزانه داده‌ها، ماشین‌حساب بر اساس مدت زمانی که شما تعیین می‌کنید، مقدار شاخص قدرت نسبی را تنظیم می‌کند.

در این رابطه بدانید: از نگاه نیپوتو چگونه در دوران هاوینگ بیت کوین معامله کنیم

اندیکاتور RSI‌ به شما چه میگوید؟

شاخص قدرت نسبی به شما کمک می‌کند تا بر اساس عملکرد یک دارایی در گذشته، سعی کنید آینده را پیش‌بینی کنید. رسم نمودار شاخص قدرت نسبی، به سرمایه‌گذاران نسبت به اینکه یک دارایی بیش از حد خریداری‌شده (بیش از حد ارزش گذاری شده) یا بیش از حد فروخته‌شده (کم ارزش گذاری شده) است،‌ دید کلی میدهد. این مقادیر می‌توانند از ۰ تا ۱۰۰ باشند.

قاعده اصلی این است که مقدار RSI بیش از ۷۰ نشان‌دهنده آن است که یک سهم “بیش از حد خریداری شده” است و ممکن است در آینده قیمت آن کاهش پیدا کند. در عین حال، مقدار RSI کمتر ۳۰ ممکن است نشان‌دهنده این باشد که قیمت ممکن است افزایش یابد. RSI با مقدار ۵۰ معمولا به عنوان حالت خنثی در نظر گرفته می‌شود، به معنای اینکه سهم نه بیش از حد خریداری‌شده است و نه بیش از حد فروخته‌شده.

در نظر داشته باشید که ۳۰ و ۷۰ فقط اندیکاتورهای عمومی هستند. اگر یک دارایی اغلب یک مقدار RSI بیش از ۷۰ را بدست آورد، می‌توانید به جای آن از ۸۰ استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است RSI یک دارایی برای مدت زیادی بیش از قیمت واقعی یا کمتر از آن ارزش‌گذاری شود، اما هیچ اصلاح قیمتی به دنبال نداشته باشد.

سرمایه‌گذاران همچنین باید به شرایط بازار توجه کنند. زمانی که کل بازار سهام در حال حرکت به سمت بالا است (بازار گاویی)، معمولاً مقادیر RSI بین ۴۰ و ۹۰ قرار دارند. هنگامی که به سمت پایین حرکت می‌کند (بازار خرسی)، ۱۰ تا ۶۰ متداول‌تر است. سرمایه‌گذاران باید خوب آگاه باشند و مهارت داشته باشند تا حتی تغییرات کوچک را در رسم نمودار RSI تشخیص دهند.

بیش از حد فروخته شده یعنی چه؟

زمانی که یک دارایی بر اساس اندازه‌گیری‌های انجام شده کمتر از ارزش واقعی آن فروخته شود می گویند آن دارایی بیش از حد فروخته شده است. به عبارت دیگر، ممکن است ارزش واقعی آن از قیمت فعلی کمتر باشد. اغلب یعنی احتمال دارد قیمت آن در آینده افزایش یابد ولی این امر همیشه به‌صورت فوری یا همیشه رخ نمی‌دهد. شاخص قدرت نسبی و ابزارهای دیگر می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا سهامی که بیش از حد معقول فروخته‌شده‌اند را بر اساس رفتار قیمت شناسایی کنند. مقدار RSI کمتر از ۳۰ میتواند نشان‌دهنده این باشد که یک سهم بیش از حد معقول فروخته‌شده باشد.

همچنین بدانید: لیست بهترین صرافی ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۳

بیش از حد خریداری شده یعنی چه؟

زمانی که قیمت یک سهم نسبت به سایر اندازه‌گیری‌های انجام شده یا قیمت‌های گذشته بیش از حد بالا باشد می گویند آن دارایی بیش از حد خریداری شده است یا اصطلاحا بیش از جد ارزش گذاری شده است. در این حالت احتمال زیادی وجود دارد که قیمت آن به منظور تصحیح تقاضا، کاهش یابد. مقدار شاخص قدرت نسبی ۷۰ یا بالاتر از آن ممکن است نشان‌دهنده این باشد که یک سهم بیش از حد خریداری‌شده است. همه تحلیل‌گران ممکن است در مورد اینکه یک سهم خاص بیش از حد خریداری‌شده است، متفق نباشند و قیمت آن ممکن است در آینده نزدیک کاهش یابد یا همچنان بالا برود.

واگرایی چیست؟

واگرایی یک اصطلاح است که توسط برخی تحلیلگران تکنیکال برای توصیف زمانی استفاده می‌شود که قیمت‌ یک سهام در جهت معکوس یک اندیکاتور مانند شاخص قدرت نسبی حرکت می‌کنند. این یک روش محبوب برای شناسایی فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدت است.

واگرایی در شاخص قدرت نسبی (RSI) می‌تواند همچون یک هشدار عمل کند. این امر می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که قبل از آنکه قیمت‌ها واقعاً تغییر کنند یک تغییر در مومنتوم قیمت در حال رخ دادن است.

زمانی که قیمت به سقف بالاتر می‌رسد اما RSI سقف پایین تر را نشان می‌دهد، به عنوان یک واگرایی ناقص در نظر گرفته میشود. این امر ممکن است به معنای کاهش مومنتوم سهام باشد و ممکن است به زودی قیمت ها کاهش یابند.

بیشتر بدانید: بیت کوین چیست؟

اگر یک واگرایی صعودی رخ دهد، RSI به یک کف بالاتر میرسد در حالی که قیمت سهام به کف پایین‌تری میرسد. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است به معنای افزایش مومنتوم سهام باشد و قیمت ممکن است بافزایش یابد.

اندیکاتور RSI چه محدودیت هایی دارد؟

  • سیگنال‌های نادرست: شاخص قدرت نسبی (RSI) ممکن است سیگنال‌های نادرست بدهد، به‌ویژه در بازارهای رنج یا در طول روندهای طولانی مدت. معامله گران باید محتاط باشند و تنها به RSI برای تصمیم‌گیری اعتماد نکنند.
  • اندیکاتور تأخیری: RSI یک اندیکاتور با تأخیر است، به این معنا که بر اساس عملکرد گذشته قیمت عمل میکند. این امر ممکن است در بازارهایی که با سرعت زیادی تغییر میکنند، سیگنال‌های به موقعی فراهم نکند.
  • خطاهای ویپ‌سا: سیگنال‌های RSI گاهی ممکن است منجر به خطاهای ویپ‌سا شوند، در این نوع خطاها قیمت به سرعت پس از ایجاد سیگنال برعکس می‌شود. این امر ممکن است باعث ضرر معامله گرانی شود که بدون تأیید گرفتن از اندیکاتورها یا سایر تحلیل‌ها و تنها بر اساس این سیگنال‌ها عمل می‌کنند.
  • اعتبار دهی ذهنی: تفسیر RSI ممکن است شخصی باشد. معامله گران میتوانند معیارهای مختلفی برای شرایط خرید بیش از حد یا فروش بیش از حد یا چگونگی تفسیر الگوهای واگرایی در نظر داشته باشند.
  • مناسب همه بازارها نیست: RSI در بازارهای رونددار بهترین عملکرد را دارد. در بازارهای پرسود یا فرعی، ممکن است سیگنال‌های نادرست زیادی ایجاد کند و کمتر مفید باشد.
  • اطلاعاتی درباره وسعت تغییرات نمیدهد: RSI اطلاعاتی در مورد وسعت تغییرات قیمت فراهم نمی‌کند. این اندیکاتور تنها قدرت نسبی حرکات اخیر قیمت را نشان می‌دهد.
  • اندیکاتور مستقلی نیست: بهتر است RSI در همراهی با سایر اندیکاتورهای تکنیکال، الگوهای نمودار، و تحلیل‌های بنیادی برای یک استراتژی جامع معامله یا سرمایه‌گذاری استفاده شود.

ترکیب اندیکاتور RSI‌ و MACD

هر دو اندیکاتور می‌توانند سیگنال‌های ورود را نمایش دهند. زمانی که به صورت جداگانه استفاده می‌شوند، اغلب بخشی از این سیگنال‌های ورود میتواند گمراه‌کننده باشند. به همین دلیل وقتی RSI و MACD را ترکیب می‌کنید، می‌توانند سیگنال‌های یکدیگر را تأیید کنند. زمانی که هر دو اندیکاتور سیگنال‌های مشابه ای ایجاد کنند، زمان عمل است. برای مثال، زمانی که RSI از بازار بیش از حد خریداری شده خارج می‌شود و یک سیگنال خرید ارسال می‌کند، در همان زمان MACD یک تقاطع صعودی احرا میکند. طبق مشخصات استراتژی معاملات، در چنین حالت‌هایی تنها به یک سیگنال فروش از یکی از اندیکاتورها نیاز است تا از معامله خارج شده و سود به دست آورد.

فکر کنید که ترکیب اندیکاتور RSI و MACD مانند اجرای نقشه A و نقشه B به طور همان زمان است.

 

ترکیب اندیکاتور RSI و MA

این یکی از محبوب‌ترین ترکیبات معاملاتی با استفاده از شاخص قدرت نسبی (RSI) است. این ترکیب بر اساس سیگنال‌های بازار بیش از حد خریداری‌شده/فروخته‌شده RSI و سیگنال‌های حمایتی تقاطع میانگین متحرک (MA) عمل میکند. هنگام استفاده از ترکیب RSI + MA، حیاتی است که تا زمانی که هر دو اندیکاتور سیگنال معکوس ندهند یا واگرایی در نمودار مشاهده نکنید، موقعیت خود را نگه دارید.

برای مثال، RSI برای سهام AAPL وارد منطقه بیش از حد خریداری‌شده می‌شود. یک ساعت بعد، از منطقه بیش از حد خریداری‌شده خارج می‌شود و یک سیگنال فروش قوی ایجاد می‌کند. سی‌و‌پنج دقیقه بعد، میانگین متحرک یک تقاطع نزولی را نشان می‌دهد که سیگنال فروش RSI را تأیید می‌کند. به عنوان نتیجه تطابق هر دو سیگنال، معامله گر سهام AAPL را قبل از ورود قیمت به یک روند کاهنده قوی می‌فروشد.

اگر تا پایان جلسه معاملاتی، معامله گر یک واگرایی مثبت بین RSI و قیمت سهام AAPL در منطقه بیش از حد فروخته‌شده مشاهده کند، می‌تواند یک پوزیشن بلند مدت جدید باز کند.

در نظر داشته باشید که باید از تصمیم‌گیری‌هایی مبنی بر خروج از معامله خود تنها بر اساس سیگنال تقاطع MA پرهیز کنید.

 

کلام آخر

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک اندیکاتور بسیار مفید است. این اندیکاتور میتواند برای نشان دادن یک بازار بیش از حد خریداری‌شده (حدود ۷۰٪) یا فروخته‌شده‌شده (حدود ۳۰٪)، یا تأیید یک روند بسیار کاربردی باشد.

RSI را به عنوان “قدرت مقدس” اندیکاتورهای معاملاتی در نظر نگیرید. در واقع، هیچ اندیکاتوری نمیتواند به تنهایی به معاملات شما کمک کند. همیشه از آن به همراه سایر اندیکاتورهای دیگر برای ایجاد یک استراتژی کامل‌تر و تصمیم‌گیری دقیق‌تر در معاملات استفاده کنید.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-relative-strength-index-rsi/

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *