۰

نقد و بررسی بازی Lightyear Frontier

نقد و بررسی بازی Lightyear Frontier

با وجود بازی‌های جدید ساخت‌و‌ساز برای بقا که در آن‌ها با هیولاهای گوناگون مبارزه می‌کنید، گاهی اوقات خوب است که در یک منظره‌ی زیبا مستقر شوید و آرامش بگیرید. Lightyear Frontier از استودیوهای Frame Break و Amplifier Studios با وجود داشتن ربات های غول‌پیکر، به خشونت متمایل نیست. در عوض، فرضیه‌ی بازی کشاورزی است، زیرا شما به دنبال بازگرداندن سیاره به زیبایی سابق آن از طریق فناوری نسبتاً پاک هستید.
البته، داستان بازی کمی فراتر از این است. شخصیت بازیکن در میان ستارگان سفر می‌کند و در نهایت در این سرزمین ناشناخته فرود اضطراری می‌کند و تنها با راهنمای دوستانه‌ی PIP-3R (یا پایپر) همراه است. با بازسازی مچ و بازیابی هر یک از ابزارهای ضروری خود، درباره‌ی ابتکار لایتیر و اینکه چگونه راه به جایی نبرد، بیشتر می‌آموزید.

نقد و بررسی بازی Lightyear Frontier

در حالی که شما باید سیاره را از لجن‌ها و علف‌های هرزه مرموز و مضر پاکسازی کنید، مصنوعات بیگانه‌ی مرموزی هم در مکان‌های کلیدی برای کشف وجود دارند. کاربردشان چه می‌تواند باشد؟ چگونه تصفیه‌ی هر منطقه به درِ گاوصندوق غول‌پیکر که به مرور زمان به طور قابل توجهی روشن می‌شود، مرتبط است؟
این یک مقدمه‌ی تکراری است. بدون لو دادن داستان، باید گفت که گاوصندوق مرموز بیشتر به عنوان چارچوبی برای چیزی در آینده عمل می‌کند و محتوای فعلی داستان را با یک نقطه‌ی اوج‌گیرنده به پایان می‌رساند. که مشکلی ندارد – این دسترسی زودهنگام است – اما انتظار نداشته باشید که به تمام سوالات پاسخ بگیرید، به خصوص بعد از این همه کار.
همچنین نباید انتظار شخصیت‌های بسیار پرداخته‌شده (یا حتی تعداد زیادی از آن‌ها) داشته باشید. پایپر در بیشتر مواقع دوست‌داشتنی به نظر می‌رسد و در حالی که برخی از هشدارهایش برایم اهمیتی نداشت، گاهی اوقات غیرضروری احساس می‌شدند. گفتن اینکه «صبح بخیر خواب‌آلو» زمانی که من برای شب استراحت نکرده‌ام عجیب است، هرچند مطمئن نیستم که خط صوتی دیگری را به جای آن بخواهم. از طرف روشن، راه‌حلی برای کم‌حرف‌تر کردن او در حال کار است.
خوشبختانه، Lightyear Frontier با ظرافت کامل، حس و حال بی‌نقص خود را تثبیت می‌کند. گیر افتادن در سیاره‌ای که به آرامی تسلیم نوعی هجوم بیگانه می‌شود، هرگز اینقدر راحت به نظر نرسیده است. اشکال زندگی جالب‌ توجه به کارهای روزمره‌ی خود مشغول هستند و با فرا رسیدن شب به طور آسودگی چرت می‌زنند؛ سبک هنری رنگارنگ، چشم‌اندازی علمی-تخیلی با رویکرد مثبت‌تر را بدون اینکه خیلی مبتذل یا کارتونی به نظر برسد، به تصویر می‌کشد؛ و موسیقی آرامش‌بخش و دلنشین است. این فضای ایده‌آل برای نشستن، استراحت کردن و به آرامی خانه‌ی خود را ساختن است. عملکرد بازی در این زمینه، حتی در تنظیمات بالا با نورپردازی محیطی و جلوه‌های آب‌و‌هوایی، بسیار خوب است.

نقد و بررسی بازی Lightyear Frontier

همانطور که پس از برپایی اردوگاه اولیه، زمین‌ها و محصولات خود را راه‌اندازی می‌کنید، حس آزادی مطلق را نیز تجربه خواهید کرد زیرا می‌توانید تقریباً تمام مناطق را کاوش کنید. حلقه‌ی اصلی گیم‌پلی شامل رفتن به یک منطقه و پاکسازی آن با حذف علف‌های هرز با دستگاه برداشت خلاء (Vacuum Harvester) یا شستن لجن قرمز با شلنگ آبیاری (Irrigation Hose) است. هنگامی که یک منطقه به طور کامل تصفیه شد، مواد جدیدی را برای تهیه دستورالعمل‌های جدید، محصولات، منابع و ارتقاء ابزارهای مِک خود کشف خواهید کرد.

با توجه به اینکه به علف‌های هرز برخورد می‌کنید که کمی برای دستگاه برداشت شما خیلی سفت هستند یا لجن‌هایی که برای شلنگ فعلی‌تان خیلی قوی هستند، باید از یک ترتیب مشخص برای تصفیه پیروی کنید. سیستم پیشرفت در طی کردن منابع هر منطقه و آماده کردن شما برای منطقه بعدی عملکرد خوبی دارد، زیرا شما از کاشت محصولات و خرد کردن آن‌ها به روغن گرفته تا آسیاب کردن مواد و پختن خوراکی برای حیات وحش، پیشرفت می‌کنید.

تغذیه‌ی لانه‌های محلی باعث افزایش منابع شما می‌شود، اما حیوانات وحشی در صورت تغذیه جداگانه (در صورتی که علوفه‌ی مناسب در دسترس باشد)، تعداد محدودی منابع را رها می‌کنند. بعد از ارتقاء ابزارها و جمع‌آوری یا استخراج آن یک منبع خاص، رسیدن به آن احساس رضایت‌بخشِ باز کردن دستورالعمل‌های جدید، مواد و/یا ماشین‌آلات لذت‌بخش است.

همچنین هر منطقه شما را به دنبال مصنوعات می‌فرستد. اینها می‌توانند جالب باشند زیرا برخی از آن‌ها نیاز به بیرون آمدن از مِک و کمی بالا رفتن از سکوها دارند. چیزی خیلی دیوانه‌کننده نیست، اما تغییر خوشایندی در روند بازی است. در غیر این صورت، مناطق با ماموریت‌های جانبی و اهدافشان ممکن است گاهی اوقات کمی بیش از حد شبیه به هم به نظر برسند.

برای برآورده کردن درخواست‌های افراد دیگر، نیاز به ساختن یک برج رادیویی است و یا برای خرید کالا از تاجر، ساخت یک سکوی فرود ضروری است. با این حال، درخواست‌ها به چیزی فراتر از جمع‌آوری و تحویل مواد برای پول خلاصه نمی‌شوند. همچنین مزرعه به غیر از مکش علف‌های هرز مضر از هوا یا شستن حباب‌های مضر با خطر آسیب دیدن محصولات شما، رویدادهای خطرناک زیادی ندارد.

اگرچه تاجر موارد مختلفی را برای خرید ارائه می‌دهد، اما بخش زیادی از آن شامل نقشه‌های تزئینی، دانه‌های از قبل کشف شده و قطعات جدید برای مِک شما است. به نظر نمی‌رسد قطعات جدید تأثیر قابل توجهی بر عملکرد شما داشته باشند، اما قابلیت شخصی‌سازی آن‌ها قابل قدردانی است. حالا، اگر فقط رابط کاربری پایانه‌ی ارتقاء به جای اینکه یک بازو را اضافه کند، بازوی موجود را بردارد و بازوی جدید را جایگزین کند و این کار را برای هر قطعه تکرار کند، به من اجازه می‌داد به راحتی قطعات مختلف را جایگذاری کنم.

از نظر وسعت، Lightyear Frontier سعی ندارد دنیای عظیمی را ارائه دهد. بدون شک، اندازه‌ی آن معقول است، اما هر چیزی که نیاز دارید در فاصله‌ی پیاده‌روی معقول از پایگاه شما قرار دارد. البته به پیاده‌روی زیاد عادت کنید، به خصوص در نبود سفر سریع. حتی داشتن گزینه ای برای بازگشت به پایگاه در هر زمان می‌توانست خوب باشد.

حداقل ارتقاء سرعت حرکت و ارتفاع پرش مِک به کاهش این مشکل کمک می‌کند. گاهی اوقات در برخورد با اشیاء محیطی دچار مشکل می‌شود و در حالی که بدشانسی گیر کردن به یک سنگریزه را نداشته‌ام، اما می‌تواند آزاردهنده باشد. خوشبختانه، بیرون آمدن و راه‌اندازی مجدد آن نسبتاً بدون درد است و در عین حال پاسخگویی خوبی را ارائه می‌دهد و همچنان وزن کافی برای احساس یک مِک واقعی را دارد.

نقد و بررسی بازی Lightyear Frontier

شاید به این دلیل که منظره‌ی بازی خیلی عظیم نیست، به نظر می‌رسد روزها خیلی زود تمام می‌شوند. شما هنوز هم می‌توانید به کاوش ادامه دهید، اما رسیدگی به مزرعه بی‌فایده است – تنظیم روغن‌ها و مواد برای پالایش ممکن است چند دقیقه طول بکشد، در حالی که برخی از محصولات برای رشد به چند روز زمان نیاز دارند، بنابراین بهتر است کار را برای یک روز تمام کنید. در ابتدا منتظر ماندن برای محصولات و روغن‌ها کمی آزاردهنده است، زیرا برای ادامه‌ی پیشرفت به ارتقاء‌های خاصی نیاز دارید.

حداقل، ساخت آیتم‌ها از انبار شما انجام می‌شود و برخی مواد مانند سیم‌های مسی، وسایل الکترونیکی آلومینیومی و علوفه را می‌توان بدون معطلی و به صورت آنی ساخت. همچنین پیمایش رابط کاربری نسبتاً آسان است، اگرچه من ترجیح می‌دهم بتوانم آیتم‌ها را تنها با یک دکمه رها کنم. تا جایی که به اصول اولیه مربوط می‌شود، قطعاً کاشت چندین محصول به صورت همزمان و آبیاری همه‌ی آن‌ها با یک شلیک شارژ‌شده، رضایت‌بخش است. همچنین، شخصی‌سازی خانه‌ی خود با تزئینات مختلف و گسترش بیشتر آن لذت‌بخش است.

نسخه‌ی دسترسی زودهنگام Lightyear Frontier ذاتاً یک تجربه‌ی طولانی نیست. منطقه‌ی بسیار بزرگی در شمال غرب به همراه خطرات بیشتر، ارتقاء‌های مِک، گیاهان، منابع و حیوانات جدید، بعداً اضافه خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است که این فقط ابتدای بخش اول است، بنابراین داستان به طور واضح چیزهای بیشتری برای ارائه دارد.

من از فرضیه‌ی کلی بازی راضی هستم، و با وجود نیاز به برخی اصلاحات – در کنار گزینه‌های بیشتر برای شخصی‌سازی تجربه‌ی بازی – این یک پایه‌ی محکم برای ساختن با یک هویت منحصربه‌فرد است. حال و هوای نسبتاً آرام و ارائه‌ی خیره‌کننده‌ی بازی باعث می‌شود به راحتی زمان بگذرانید و نگرانی‌هایتان را فراموش کنید. حالا فقط باید در تمام بخش‌های مهم دیگر کامل‌تر شود.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *