۰

انواع خانه هوشمند چیست؟

انواع خانه هوشمند چیست؟

خانه های هوشمند را می توان بر اساس سیم کشی به هوشمندسازی شده بر بستر سیم کشی سنتی (عادی)، هوشمندسازی بر بستر سیم کشی هوشمند (تابلویی) و یا تجهیزات هوشمند سازی بی سیم تقسیم کرد. همچنین در این بین، برخی گجت های کوچک ولی کارآمد نیز وجود دارند که ممکن است شبیه ساز کوچکی از یکی از امکانات هوشمند سازی باشند اما تا زمانی که صحبت از یک خانه هوشمند است، سیستمهای یکپارچه بررسی و مقایسه می شوند.

با توجه به این که پروژه در چه مرحله ای از ساخت قرار دارد، متراژ واحد چقدر است (چند خواب دارد) و تجهیزات مد نظر کارفرما چیست، کارشناسان شرکت خانه هوشمند نتیجه می گیرند که کدام نوع از هوشمندسازی برای آن پروژه مناسب‌تر است. طبیعتاً خانه‌هایی که از مرحله ساخت و سیم کشی و برقکاری عبور کرده باشند، تنها می توانند با تجهیزات بر بستر سنتی و یا بی سیم هوشمند شوند. اما از لحاظ استفاده از امکانات و سیستم های هوشمندسازی، تفاوت چندانی بین روشهای هوشمندسازی وجود ندارد.

گفتنی ست که شرکت تولیدی و دانش بنیان خانه هوشمند کوباکو با ۱۴ سال سابقه و بیش از ۲۰۰۰ پروژه هوشمند سازی شده، کامل ترین سبد محصولات هوشمند سازی را به شما عزیزان ارائه می دهد که همگی آن ها دارای کیفیت بالا (در رقابت با سیستم های اروپایی)، قیمت بسیار مناسب و همچنین گارانتی و تضمین خدمات پس از فروش بی قید و شرط هستند.

هوشمند سازی بر بستر سیم کشی سنتی

در این روش، برقکاری و سیم کشی خانه به طور کل انجام شده و تابلوهای هوشمند و پروتکل‌های بستر سیم کشی هوشمند مثل KNX اعمال نشده اند. در هوشمند سازی بر بستر سیم کشی سنتی، از رله (Relay) استفاده می کنیم.

رله در اینجا قطعه ی به کار رفته برای قطع و وصل مدار در سیستم هوشمندسازی است. در سیم کشی سنتی، به دلیل عدم استفاده از ماژول IO (ورودی و خروجی) کابل شبکه مستقیماً به پشت کلید اتصال پیدا می کند.

به طور نسبی می توان گفت که به کارگیری کلیدهای لمسی هوشمند رله ای برای ساختمان های با بستر سیم کشی سنتی که تعداد وسایل مصرف کننده ی برقی زیاد مد نظر نداشته باشند، به صرفه تر خواهد بود.

هوشمند سازی بر بستر سیم کشی هوشمند KNX

اجرای هوشمندسازی با کلیدهای لمسی هوشمند تحت شبکه که بدون رله (در اینجا قطعه ی به کار رفته برای قطع و وصل مدار در سیستم هوشمندسازی) هستند، حتما نیاز به بستر سیم کشی هوشمند (مبتنی بر پروتکل KNX) دارد و حتما قبل از اجرای سیم کشی، باید هوشمند بودن ساختمان در طرح معماری و فنی آن پیش بینی شده باشد.

KNX چیست؟

تقاضا برای راحتی و تطبیق پذیری در مدیریت سیستم های گرمایش، روشنایی و کنترل دسترسی برای یک خانه و همچنین مجتمع‌های اداری تجاری در حال رشد است. در عین حال، استفاده بهینه از انرژی، هر روز اهمیت فزاینده ای نسبت به روز پیش دارد. مردم مکانی راحت، پایدار و امن برای زندگی و کار می‌خواهند و اینجاست که اتوماسیون به کار می‌رود.

با این حال، راحتی و ایمنی بیشتر همراه با مصرف انرژی کمتر، تنها با کنترل و نظارت هوشمند بر همه محصولات درگیر به دست می آید. این موضوع یک چالش واقعی است زیرا برای تحقق آن، به سیم کشی بیشتری نیاز دارید که از سنسورها و محرک ها تا مراکز کنترل و نظارت اجرا می شود. برای حرفه ای ها، چنین انبوه سیم کشی به معنای تلاش بیشتر در طراحی و نصب، افزایش خطر آتش سوزی و افزایش هزینه ها و… است. اینجاست که KNX از راه می رسد تا سیم کشی هوشمند را نجات دهد!

مزایای KNX

  1. یک فناوری آینده نگر
  2. انعطاف پذیری و شخصی سازی بی پایان
  3. یک سیستم امن و مطمئن
  4. صرفه جویی در زمان و نصب آسان
  5. یک راه حل یکپارچه و ثابت در آینده
  6. یک جامعه بین المللی برای کمک و پشتیبانی
  7. تحقق رویای اتوماسیون!

اتوماسیون لازم نیست سخت باشد. صرفاً به سادگی نیاز به سیستمی دارد که با اطمینان از اینکه همه اجزا از طریق یک زبان مشترک با هم ارتباط برقرار می کنند، مشکلات دستگاه های ایزوله را برطرف کند. نوع دستگاهی که می خواهید استفاده کنید دیگر مهم نیست.

این که آیا می خواهید روشنایی، کرکره ها، سیستم های امنیتی، مدیریت انرژی، گرمایش، تهویه، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های سیگنالینگ و نظارت، رابط های سرویس و سیستم های کنترل ساختمان، کنترل از راه دور، کنترل صوتی و تصویری، … همه اینها را کنترل کنید. توابع از طریق یک سیستم یکنواخت کار می کنند. به این اصل کار متقابل می گویند. این مفهوم کلی KNX است.

هوشمند سازی بی سیم

یک سیستم خانه هوشمند بی سیم مزایای زیادی دارد:

راحتی: دستگاه های خانه خود را از هر کجا از طریق تلفن هوشمند یا تبلت کنترل کنید. می‌توانید تنظیمات ترموستات را از راه دور تنظیم کنید، چراغ‌ها را روشن/خاموش کنید یا دوربین‌های امنیتی را بررسی کنید.

انعطاف پذیری: سیستم های بی سیم امکان نصب آسان و پیکربندی مجدد بدون نیاز به سیم کشی پیچیده را فراهم می کنند. این انعطاف پذیری شما را قادر می سازد تا در صورت نیاز دستگاه ها را اضافه یا حذف کنید.

بهره وری انرژی: سیستم های خانه هوشمند می توانند با کنترل از راه دور ترموستات ها، چراغ ها و وسایل برقی به صرفه جویی در انرژی کمک کنند. زمان‌بندی خودکار و حسگرها می‌توانند مصرف انرژی را بهینه کنند.

امنیت پیشرفته: سیستم‌های امنیتی خانه‌های هوشمند نظارت و هشدارهای لحظه‌ای را برای موارد اضطراری، آتش‌سوزی یا سایر موارد اضطراری ارائه می‌دهند. دوربین‌های بی‌سیم، حسگرهای در/پنجره و قفل‌های هوشمند محافظت بیشتری را ارائه می‌کنند.

یکپارچه سازی بهتر: این سیستم ها اغلب با سایر دستگاه های هوشمند ادغام می شوند و اتوماسیون را بر اساس شرایط از پیش تعیین شده یا محرک ها امکان پذیر می کنند. برای مثال، می‌توانید چراغ‌ها را طوری تنظیم کنید که هنگام تشخیص حرکت روشن شوند.

سفارشی سازی: سیستم های خانه های هوشمند بی سیم سطح بالایی از سفارشی سازی را ارائه می دهند. شما می توانید تنظیمات و ترجیحات را متناسب با سبک زندگی و نیازهای خود تنظیم کنید.

نظارت از راه دور: هنگامی که در خانه نیستید مراقب خانه خود باشید. اعلان‌هایی درباره فعالیت‌های غیرمنتظره دریافت کنید یا به فیدهای دوربین زنده دسترسی داشته باشید تا حیوانات خانگی، کودکان یا زایمان را بررسی کنید.

افزایش ارزش خانه: یک سیستم خانه هوشمند به خوبی نصب شده می تواند ارزش ملک شما را افزایش دهد. خریداران بالقوه ممکن است ویژگی های راحتی و امنیتی را جذاب بدانند.

مقرون به صرفه بودن: در حالی که هزینه های اولیه راه اندازی وجود دارد، پتانسیل صرفه جویی در انرژی و افزایش کارایی می تواند منجر به صرفه جویی طولانی مدت در هزینه شود.

دسترسی راحتتر برای افراد ناتوان: بسیاری از دستگاه‌های خانه هوشمند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربر پسند باشند و برای افراد دارای معلولیت یا کسانی که ممکن است از کنترل از راه دور وسایل و سیستم‌های خانگی بهره‌مند شوند، قابل دسترسی هستند.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *