۰

معرفی انواع بیماری‌های اعصاب و روان

بیماری اعصاب و روان یک اصطلاح کلی برای گروهی از بیماری‌ها است که که می‌توانند بر تفکر، ادراک، خلق و خو و یا رفتار فرد تأثیر بگذارند. اختلالات اعصاب و روان که با نام بیماری‌های روانی نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند کار، روابط و سایر خواسته‌هاب فرد را تحت تاثیر قرار دهند و وضعیت مطلوب زندگی او را به سمت نابودی پیش ببرند.

C:\Users\Afshin\Downloads\ED-Illustration-.jpg

رابطه بین استرس و بیماری‌های اعصاب و روان پیچیده است، اما مشخص است که استرس می‌تواند یک دوره از بیماری روانی را بدتر کند. اکثر مردم می‌توانند بیماری روانی خود را با دارو، مشاوره یا هر دو مدیریت کنند. در هر صورت، فرد برای درمان بیماری روانی خود به کمک دکتر روانپزشک نیاز خواهد داشت. در صورتی که شما یا نزدیکان‌تان، علائم اختلالات اعصاب و روان را در خود مشاهده می‌کنید، در اولین فرصت به یک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.

بیماری‌های اعصاب و روان بسیار گسترده هستند و بررسی همه آن‌ها در قالب یک مقاله، غیرممکن است. بنابراین در طول این مقاله، شایع‌ترین اختلالات اعصاب و روان را بررسی خواهیم کرد.

بیماری‌های اعصاب و روان

بیش از ۲۰۰ نوع اختلال اعصاب و روان در دنیا وجود دارد. برخی از این بیماری‌ها به شرح زیر هستند:

اختلالات اضطرابی

اختلالات اضطرابی گروهی از اختلالات سلامت روان هستند که شامل اختلالات اضطراب فراگیر، فوبی‌های اجتماعی، فوبی‌های خاص (مثلاً آگورافوبیا و کلاستروفوبیا)، اختلالات پانیک، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) و اختلال استرس پس از سانحه (شوک شدن) می‌شوند. درمان نشدن اختلالات اضطرابی می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی در زندگی روزمره افراد شود.

C:\Users\Afshin\Downloads\Weight-Body-Image-Mirror-ED.jpg

در صورتی که فردی پس از یک سانحه، نتواند به روال عادی زندگی خود برگردد، یا بیش از حد از چیزی هراس داشته باشد (مانند ترس از قرار گرفتن در فضای بسته)، یا بسیار گوشه‌گیر باشد و کمتر با دیگران ارتباط برقرار کند، احتمالا به یک اختلال اضطرابی مبتلا است. در این صورت، فرد برای درمان باید به یک دکتر اعصاب و روان مراجعه نمایید.

اختلالات رفتاری و عاطفی در کودکان

اختلالات رفتاری رایج در کودکان شامل اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD)، اختلال سلوک (CD) و اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) است. درمان این اختلالات سلامت روان می‌تواند شامل درمان، آموزش و دارو باشد.

در صورتی که کودک شما بیش از حد فعال است یا اینکه بیش از حد نافرمانی می‌کند، نیاز است که او را پیش یک دکتر روانپزشک ببرید.

اختلال عاطفی دوقطبی

اختلال عاطفی دوقطبی نوعی اختلال خلقی است که قبلا با عنوان “افسردگی شیدایی” شناخته می‌شد. یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی دوره‌هایی از شیدایی (شادی) و افسردگی را تجربه می‌کند. ممکن است فرد علائم روان پریشی را تجربه کند یا نداشته باشد. علت دقیق این بیماری ناشناخته است، اما یک استعداد ژنتیکی به وضوح ثابت شده است. عوامل استرس زای محیطی نیز می‌توانند باعث ایجاد دوره‌هایی از این بیماری روانی شوند.

افراد زیادی ممکن است به این اختلال دچار باشند، اما از آن خبر نداشته باشند. معمولا کسانی که بیشتر با عنوان “افراد احساساتی” شناخته می‌شوند، به نوعی از افسردگی شیدایی مبتلا هستند. این افراد برای درمان باید به یک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایند.

بیماری اعصاب و روان افسردگی

افسردگی یک اختلال خلقی است که با افول خلق و خو، از دست دادن علاقه و لذت و کاهش انرژی مشخص می‌شود. این بیماری فقط به معنای تجربه احساس غم نیست. افسردگی انواع و علائم مختلفی دارد. سطوح مختلفی از شدت و علائم مرتبط با افسردگی وجود دارد. علائم افسردگی می‌تواند منجر به افزایش خطر افکار یا رفتارهای خودکشی شود.

افراد زیادی در دنیا و ایران به این بیماری اعصاب و روان مبتلا هستند، اما برای درمان آن انگیزه‌ای نشان نمی‌دهند. این بیشتر به خاطر این است که فرد انگیزه کلی خود را از دست داده است. بنابراین افراد شاداب نزدیک او، باید برای درمان او تلاش کنند.

اگر فردی از نزدیکانت شما به افسردگی مبتلا است، به دنبال کمک برای او باشید. دکترین روانپزشکی، بهترین حمایت را به شما ارائه خواهند کرد.

تجزیه و اختلالات تجزیه‌ای

تجزیه یا گسست یک فرآیند ذهنی است که در آن فرد از افکار، احساسات، خاطرات یا احساس هویت خود جدا می‌شود. اختلالات تجزیه‌ای شامل فراموشی تجزیه‌ای، اختلال مسخ شخصیت و اختلال هویت تجزیه‌ای است. برای درک بهتر این نوع اختلالات اعصاب و روان، هر یک را به طور مختصر در پایین بررسی می‌کنیم:

بیماری روانی فراموشی تجزیه‌ای

این اختلال شامل از دست دادن موقت حافظه در نتیجه تجزیه است. در بسیاری از موارد، این از دست دادن حافظه، که ممکن است فقط برای یک دوره کوتاه یا برای چندین سال طول بکشد، نتیجه نوعی آسیب روانی است.

اختلال تجزیه هویت

اختلال هویت تجزیه‌ای که قبلا به عنوان اختلال شخصیت چندگانه شناخته می‌شد، شامل وجود دو یا چند هویت یا شخصیت متفاوت در یک فرد است. هر یک از این شخصیت‌ها روش خاص خود را برای درک و تعامل با محیط دارند. این بیماری با عنوان بیماری روانی چند شخصیتی نیز شناخته می‌شود.

افراد مبتلا به این اختلال تغییراتی را در رفتار، حافظه، ادراک، واکنش عاطفی و هوشیاری تجربه می‌کنند.

مسخ شخصیت (اختلال غیرواقعی سازی)

این بیماری با عدم تحقق تجربه احساس خارج از بدن (مسخ شخصیت) و قطع ارتباط با واقعیت مشخص می‌شود. افرادی که این اختلال را دارند اغلب احساس غیرواقعی بودن و قطع ارتباط غیرارادی با خاطرات، احساسات و آگاهی خود می‌کنند.

بیماری‌های اعصاب و روان، اختلالات اشتها

اختلالات خوردن و تغذیه شامل بی‌اشتهایی، پرخوری عصبی و سایر اختلالات پرخوری است. اختلالات خوردن بر هر دو جنس زن و مرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند عواقب روانی و جسمی جدی داشته باشد.

این بیماری‌های می‌توانند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهند و بسیار شایع هستند. اگر دچار پرخوری عصبی یا سایر اختلالات اشتها هستید، باید به دنبال دریافت کمک از دکتر روانپزشک باشید.

پیشنهادهر آنچه که درباره اعصاب و روان باید بدانید

اختلال وسواس فکری عملی

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک اختلال اضطرابی است. برای تشخیص اختلال وسواس فکری-عملی، فرد باید وسواس، اجبار یا هر دو را تجربه کند .

وسواس: به عنوان افکار، تکانه‌ها و امیال مکرر، مداوم تعریف می‌شود که منجر به پریشانی یا اضطراب می‌شود. بزارید برا درک بهتر این موضوع مثالی برای شما بزنم، حتما شما هم فردی را در اطراف خود دارید که بیش از حد روی تمیز بودن وسایل حساس باشد. به طوری که روزانه وقا خود را صرف تمیز کردن وسایل کند. این نوع رفتار، نوعی اختلال وسواس فکری عملی است.

اجبارها: رفتارهای تکراری و افراطی که فرد احساس می‌کند باید برای کاهش اضطراب یا جلوگیری از بروز برخی از نتایج ترسناک انجام دهد.

وسواس‌ها و اجبارها نیز باید زمان‌بر باشند، یک ساعت یا بیشتر در روز طول بکشند، یا باعث ناراحتی یا اختلال عملکردی قابل توجهی شوند. آنها نباید به شرایط پزشکی یا مصرف مواد دیگری نسبت داده شوند و نباید با شرایط روانپزشکی دیگری مانند اختلال اضطراب فراگیر توضیح داده شوند.

این نوع اختلال روانی با توجه ویژه متخصص اعصاب و روان قابل درمان است. در صورتی که به این بیماری مبتلا هستید، برای دریافت درمان به یک متخصص روانپزشک مراجعه نمایید.

پارانویا

پارانویا یک احساس غیرمنطقی و مداوم است که مردم به دنبال شما هستند. پارانویا ممکن است نشانه شرایطی از جمله اختلال شخصیت پارانوئید، اختلال هذیانی و اسکیزوفرنی باشد.

اختلال شخصیت پارانوئید اغلب با بی‌اعتمادی به دیگران، حتی خانواده، دوستان و شرکای عاشقانه مشخص می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال نیت دیگران را حتی بدون هیچ مدرک یا توجیهی بدخواهانه می‌دانند. درمان پارانویا شامل داروها و حمایت روانی است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *