۰

نقد فیلم IT : آن دلقک لعنتی

نقد فیلم IT : آن دلقک لعنتی

نقد فیلم IT

نقد فیلم IT : آن دلقک لعنتی

سکانسی در فیلمIT هست که چند نوجوان که همان قهرمانان فیلم هم هستند از طریق نمایش یک ویدئو پروژکتور مشغول کشف بخشی از حقایق شهر خود هستند اما رفته رفته ویدئوپروژکتور مذکور از کنترل خارج میشود و به مرور تصویر زنی روی دیوار تبدیل به یک دلقک شیطان صفت آنهم در ابعاد بزرگ میشود ایده و اجرای این سکانس یکی از با کلاس ترین و بهترین سکانسهای ترسناک این چندسال اخیر است هرچند افسوس تمام سکانسهای ترسناک فیلم آن چه در ایده متنی و چه در اجرا به پای کیفیت سکانس مذکور نمیرسند تا با خیال راحت فیلم آن را یک شاهکار قلمداد کنیم. آن البته فیلم خوشساخت و استانداردی هست.

نقد فیلم IT

فیلم با افتتاحیه مرموز و خونینش به خوبی بیننده را برای ادامه داستان کنجکاو میکند و در ادامه با معرفی گروه نوجوانان که در فیلم به بی عرضه ها شهرت دارند و همچنین اضافه کردن خرده پیگرنگهای متناسب با حال و هوای کلی فیلم تجربه دلنشینی است . فیلم آن بازیهای خوب و دلنشینی دارد که در صدر آنها اجرای دیدنی و پویای (بیل اسکارزگارد) قرار میگیرد او به خوبی در نقش (پنی وایز دلقک) میدرخشد هرچند مشخص است نویسندگان میتوانستند ابعاد بیشتر و ترسناکتری از این هیولا را نمایش دهند اما اسکارزگارد با وجود نقصهایی که به فیلمنامه اثر برمیگردد کار خودش را کاملا جدی گرفته و یک‌ دلقک آدمخوار اعصاب خورد کن را ساخته که بدون شک یکی از امتیازات فیلم است. (چانگ هون چانگ) به عنوان فیلمبردار اثر نماهای ماندگاری را شکار کرده است از جمله سکانس پاشیده شدن خون از سینک یا جاییکه یکی از قهرمانان فیلم در اتاقی پر از دلقک مصنوعی ناگهان با پنی وایز روبرو میشود یا حین تمام تعقیب و گریزها و کابوسهای نوجوانان کادر بندیهای درستی را میبینیم که به خوبی دلهره را منتقل میکنند .طراحی کابوسها از امتیازات فیلم هستند که در این امر طراحان صحنه با هدایت صحیح کارگردان لحظات تنشزایی را خلق کرده اند. البته به نظرم تدوین فیلم در برخی لحظات مشکل دار است در برخی سکانسهایی که پنی وایز نوجوانان را غافلگیر میکند سکانسها به شکل بدی کات میخورند یعنی برخی کاتها بیجا و بدموقع هستند تدوین بعضا سرسری باعث شده فیلم در برخی لحظات آنچنان تاثیر گذار نباشد.

نقد فیلم IT

فیلم البته در بحث شخصیت پردازی نیز گاهی خوب و گاهی ضعیف عمل میکند به عنوان مثال اگرچه بحث جدال با قلدرهای مدرسه و علاقه پسران به تک دختر فیلم موفقیت آمیز و باورپذیر در آمده اما ویژگی آنچنانی از تک تک نوجوانان به عنوان اعضای مستقل گروه نمیبینیم که چیزی در مورد آنان به ما اضافه کند . فیلم آن به خوبی داستان تعریف میکند. اوج وفرودهای به موقعی دارد و پایان قابل قبولی هم ارائه میکند اما متاسفانه برخی اشکالات ریز و درشت که بیشتر به فیلمنامه بر میگردند در کنار برخی سهل انگاریهای اجرایی از جمله همان بحث تدوین باعث شده اند فیلم آن یک تجربه صرفا خیلی خوب باقی بماند و به تمام پتانسیل خود دست پیدا نکند .کلام پایانی در مورد این فیلم درجه سنی بزرگسالانه آن هست که به خوبی به کمک فیلم آمده و ارزش کار را بالا برده است. تصور اینکه این فیلم با چنین پتانسیل خشن و بیرحمی صرفا به دلیل درجه نمایش سانسور و تلطیف شود بدترین تصمیمی بود که میشد برایش گرفت که خوشبختانه چنین بلایی سر فیلم نیامده است .

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *