۰

سخت افزار کامپیوتر چیست؟

سخت افزار کامپیوتر​

سخت افزار کامپیوتر

سخت افزار کامپیوتر

ورود به دنیای بازی های کامپیوتری بسته به انتظارات و نیازهای شما می تواند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشد. از یک طرف، شما می توانید به سادگی یک کامپیوتر گیمینگ از پیش ساخته شده بخرید که به محض وصل کردن آن آماده استفاده است. اما از سوی دیگر، این به معنای نادیده گرفتن یکی از بزرگترین جذابیت های بازی های رایانه شخصی است: توانایی کنار هم قرار دادن پیکربندی سخت افزاری دقیقی که برای دستگاه بازی جدید خود می خواهید.

بنابراین، برای آن دسته از خوانندگانی که کاملاً جدید هستند و مطمئن نیستند که اصطلاح «سخت‌افزار کامپیوتر» دقیقاً به چه چیزی اشاره دارد، ما اینجا هستیم تا توضیحاتی را ارائه دهیم، و همچنین فهرستی از تمام اجزای سخت‌افزاری قابل توجهی که در رایانه شخصی قرار می‌گیرند را برای شما قرار دهیم؛ با کنترل امجی همراه باشید.

سخت افزار کامپیوتر

برای شروع با این سوال ساده شروع کنیم: سخت افزار کامپیوتر دقیقا چیست؟

این اصطلاح کاملاً به تمام بخش‌های فیزیکی رایانه شخصی اشاره دارد. در مقابل، “نرم افزار” به برنامه های دیجیتالی اطلاق می شود که روی سخت افزار مذکور در حال اجرا هستند.

در حال حاضر، سخت افزار کامپیوتر را می توان به طور کلی به اجزای داخلی و لوازم جانبی تقسیم کرد. اولی همه اجزایی هستند که در داخل کیس قرار می گیرند، در حالی که دومی به تمام سخت افزارهای خارج از آن اشاره دارد.

با این اوصاف، اکنون به طور خلاصه به بخش‌های خاص سخت‌افزار و آنچه که باید در مورد آنها بدانید، خواهیم پرداخت.

اجزای داخلی :

سخت افزار کامپیوتر

برای شروع، ما central processing unit (واحد پردازش مرکزی) یا CPU را داریم که عملاً مغز یک رایانه شخصی است. CPU همیشه از کارهایی که سایر اجزا انجام می دهند آگاه است و این CPU است که به آنها می گوید چه کاری انجام دهند. همانطور که گفته شد، این یکی از اجزای ضروری هر کامپیوتر شخصی است و یک CPU گیمینگ باید همیشه به اندازه کافی قدرتمند باشد تا از بقیه سخت افزار حداکثر استفاده را ببرد.

 

در مرحله بعد، کارت گرافیک قرار دارد که graphics processing unit (واحد پردازش گرافیکی) یا (GPU) را در خود جای داده و مسئول خروجی ویدیوی رایانه شخصی است. این مهم‌ترین قطعه سخت‌افزاری در رایانه‌های شخصی گیمینگ است، زیرا یک GPU گیمینگ قدرتمند چیزی است که گرافیک خوب و عملکرد روان را ممکن می‌سازد.

بعد از این دو پردازنده مهم، random-access memory (حافظه با دسترسی تصادفی) یا (RAM) داریم. این یک نوع حافظه بسیار سریع است که به طور موثر به عنوان حافظه کوتاه مدت رایانه شخصی عمل می کند. تمام داده‌های مهمی که ممکن است پردازنده برای دسترسی سریع به آنها نیاز داشته باشد، در اینجا ذخیره می‌شوند و همه عملیات رایانه شخصی را تسهیل می‌کنند.

از سوی دیگر، فضای ذخیره سازی، حافظه بلندمدت رایانه شخصی خواهد بود. اکثر رایانه های شخصی گیمینگ امروزه با درایوهای (SSD) عرضه می شوند که اکنون ظرفیت ذخیره سازی کافی دارند و بسیار سریعتر از درایوهای هارد دیسک (HDD) هستند که تا اواخر دهه ۲۰۱۰ برای همه رایانه های شخصی معمول بود.

اکنون، همه این اجزا باید به نحوی به هم متصل شوند، و اینجاست که مادربرد وارد می‌شود. این قطعه سخت‌افزار دارای تمام اسلات‌ها، کانکتورها و شاه راه داده است که از طریق آنها سایر اجزا می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این شامل سوکت CPU، اسلات های PCIe برای کارت گرافیک، کانکتورهای SATA برای ذخیره سازی و غیره است.

 

در نهایت، واحد منبع تغذیه (PSU) را داریم که وظیفه تامین برق هر یک از اجزای ذکر شده در بالا (و سایر قطعات) را بر عهده دارد. PSU جریان متناوب از خروجی را به جریان مستقیم تبدیل می کند و تضمین می کند که ولتاژ کافی به هر جزء تحویل داده شود.

جدای از این اجزای اصلی هیچ کامپیوتری نمی‌تواند بدون آنها کار کند، طیف گسترده‌ای از اجزای اضافی نیز وجود دارد که جزء اصلی هر رایانه گیمینگ مدرن نیستند، اما با این وجود کاربردهای خود را دارند.

بسیاری از رایانه های شخصی هنوز درایوهای نوری دارند که به آنها امکان خواندن و نوشتن سی دی، دی وی دی یا حتی دیسک های بلوری را در برخی موارد نادر می دهد. با این حال، این رسانه‌های ذخیره‌سازی به آرامی تحت‌الشعاع سرعت اینترنت سریع‌تر و درایوهای USB ارزان‌تر و با ظرفیت بالاتر قرار گرفته‌اند.

برخی از رایانه های شخصی نیز دارای کارت صدای اختصاصی هستند. از زمانی که تراشه‌های صوتی یکپارچه برای مادربردها عادی شده‌اند، اینها به یک منظره نادر تبدیل شده‌اند، اگرچه هنوز هم کاربردهای خود را دارند. گاهی اوقات، متخصصان صدا به ویژگی های بیشتری نسبت به آنچه که یک تراشه یکپارچه می تواند ارائه دهد نیاز دارند، یا شاید مادربرد فاقد اتصالات مورد نیاز آنها باشد. به علاوه، در برخی موارد تراشه ها یا کانکتورهای معیوب، دریافت کارت صدای اختصاصی آسان تر از جایگزینی مادربرد است.

به طور مشابه، کارت‌های شبکه و مودم‌ها نیز قطعاتی هستند که برای مدت طولانی در مادربردها ادغام شده‌اند، اگرچه هنوز در بازار برای زمانی که مشخصات یا قابلیت‌های مادربرد مطابق با نیازهای کاربر نباشد، جایگاهی دارند.

سپس، کپچر کارت ها نیز وجود دارند که هدف آنها ضبط فیلم از کامپیوتر است. کپچر کارت کیفیت ویدیوی بالایی را تضمین می‌کند و آن بخش از بار کاری را از پردازنده گرافیکی حذف می‌کند، که به نوبه خود به معنای عدم ضعیف شدن عملکرد در هنگام ضبط یا استریم توسط کاربر است.

لوازم جانبی :

سخت افزار کامپیوتر

سخت افزار کامپیوتر

همانطور که قبلا ذکر شد، تجهیزات جانبی تمام قطعات خارجی سخت افزار را تشکیل می دهند و به طور کلی به دستگاه هایی اطلاق می شود که برای ورودی (کیبورد، ماوس، کنترلر، میکروفون، دوربین) و همچنین خروجی (مانیتور، بلندگو، هدفون، چاپگر) استفاده می شوند.

با این حال، شایان ذکر است که برخی از سخت‌افزارهایی که معمولا به صورت داخلی دیده می‌شوند، می‌توانند به شکل خارجی نیز باشند، که معمولا از طریق USB یا پورت دیگری با سیستم ارتباط برقرار می‌کنند. به عنوان مثال، هارد دیسک های خارجی و SSD های خارجی امروزه بسیار رایج هستند و محبوبیت محفظه های GPU خارجی نیز افزایش یافته است.

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *