۰

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU کامپیوتر در ویندوز ۱۰

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

دمای CPU یکی از مهم ترین عوامل برای نشان دادن سلامت کامپیوتر شما است. دمای بیش از حد CPU باعث ایجاد یک سری مشکلات مانند عملکرد ضعیف و خاموش شدن غیرمنتظره می شود. بنابراین، برای ما بسیار ضروری است که مراقب آن باشیم. اگرچه ویندوز هیچ ابزاری برای بررسی دمای CPU رایانه ارائه نمی دهد، اما چندین ابزار رایگان در دسترس هستند که بررسی دمای CPU را آسان می کنند. طبق تست و مقایسه ما، این مقاله چند ابزار مفید برای بررسی دمای CPU کامپیوتر شما در ویندوز ۱۰ را به شما نشان می دهد.

AIDA64

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

AIDA64 یک ابزار جامع اطلاعات سیستم و تشخیص است که می تواند اطلاعات دقیق سیستم از جمله دمای پردازنده را نمایش دهد. بنابراین، می توانید آن را برای بررسی دمای پردازنده نصب کنید. AIDA64 با سیستم های ویندوز (۳۲ بیت و ۶۴ بیت)، مک، لینوکس، IOS و اندروید سازگار است. چندین نسخه برای انواع مختلف کاربران در دسترس است. علاوه بر این، انواع مختلفی از ابزارهای مفید از جمله تشخیص مانیتور و تست پایداری سیستم را نیز ارائه می دهد.

Core Temp

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

یکی از ساده ترین راه ها برای بررسی دمای CPU در ویندوز ۱۰ دانلود و نصب Core Temp است. Core Temp یک ابزار مانیتور دما سبک اما موثر است. پس از نصب، می تواند دما را برای هر هسته جداگانه نمایش دهد. آنقدر راحت است که می توانید با کلیک کردن روی دکمه نمادهای پنهان در تسکبار واقع در سمت راست نوار وظیفه ویندوز آن را بررسی کنید. علاوه بر این، می‌توانید سایر اطلاعات اولیه سیستم مانند مدل CPU، پلت فرم و فرکانس را نیز بررسی کنید.

HWMonitor

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

در واقع، علاوه بر دمای CPU، دمای اجزای دیگر مانند کارت گرافیک و هارد دیسک نیز برای پایداری ویندوز ۱۰ بسیار مهم است. HWMonitor ابزار بسیار قدرتمندی است که به شما امکان می دهد دمای CPU، GPU و هارد دیسک را بررسی کنید. علاوه بر این، استفاده از آن کاملا رایگان است. این برنامه می تواند دما را برای هر هسته جداگانه (فارنهایت و سانتیگراد) نمایش دهد که یک امتیاز مثبت است. همچنین می توانید سایر اطلاعات سیستم مانند استفاده از CPU و استفاده از هارد دیسک را روی آن مشاهده کنید.

Speccy

آموزش چک کردن دمای پردازنده CPU

Speccy همچنین انتخاب خوبی برای زمانی است که شما نیاز به بررسی دمای پردازنده در ویندوز ۱۰ دارید. Speccy یک ابزار تشخیص سخت افزاری جامع برای رایانه شما است. اطلاعات دقیق سیستم کامپیوتر شما شامل سیستم عامل، CPU، RAM، مادربرد، گرافیک، فضای ذخیره سازی، درایوهای اپتیکال و شبکه را در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر این، می توانید دمای اجزای خود از جمله CPU را بررسی کنید. اما به اندازه سایر ابزارها سبک نیست.

BIOS

BIOS سیستم عاملی است که برای انجام اولیه سازی سخت افزار در طول فرآیند بوت استفاده می شود. BIOS در اکثر مادربردها به شما امکان می دهد وضعیت سخت افزار، از جمله دمای CPU را کنترل کنید. برای دسترسی به BIOS، می توانیم یکی از چندین کلید صفحه کلید (Esc، F2، F10 یا F12، بسته به سازنده یا مادربرد) را هنگام بوت شدن کامپیوتر فشار دهیم. پس از ورود به بایوس، دما را دقیقاً در صفحه اصلی بایوس به شما نشان می دهد. متأسفانه این روش فقط به شما امکان می دهد یک بار دمای CPU را بررسی کنید و اگر بخواهید هنگام استفاده از رایانه دمای CPU را بررسی کنید بی فایده است.

نکاتی در مورد دمای CPU

پس از اینکه نحوه بررسی دمای CPU را دانستید، باید درک روشنی از دمای CPU داشته باشید. دمای معمولی CPU متفاوت است که به سازنده و مدل بستگی دارد. به طور کلی، محدوده دمای معمولی CPU حدود ۴۵ – ۶۵ ℃ (۱۱۳ – ۱۴۹ ℉) است. اگر دمای پردازنده همیشه بیش از ۷۰ ℃ (۱۵۸ ℉) است، باید سعی کنیم آن را کاهش دهیم. اولاً، می‌توانیم فشار هایی که بر روی CPU است را کاهش دهیم، مانند غیرفعال کردن bloatware یا راه‌اندازی مجدد رایانه. علاوه بر این، توصیه می شود که خنک کننده CPU را به طور منظم تمیز کنیم. در نهایت، جایگزینی خنک کننده CPU بهتر نیز مناسب است.

برچسب‌ها:,

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *