بررسی فیلم Highest 2 Lowest
۰

بررسی فیلم Highest 2 Lowest با بازی دنزل واشنگتن

اسپایک لی می‌تواند لحن فیلم را در میانه آن تغییر دهد، کاری که کمتر کارگردان دیگری قادر به انجام آن است – و در Highest 2 Lowest، او این نوسان را با تمام توان خود به حرکت در می‌آورد. این فیلم که بر اساس درام جنایی “High and Low” آکیرا کوروساوا محصول ۱۹۶۳ (و همچنین الهام‌بخش آن، رمان “King’s Ransom” اثر اد مک‌بین) ساخته شده، ملودرامی کنجکاوی‌برانگیز است که به شیوه‌هایی جذاب تکامل می‌یابد و از بازی فوق‌العاده دنزل واشنگتن، همکار دیرینه لی، بهره می‌برد. گفتن اینکه این دو نفر پس از این همه سال و تمام موفقیت‌هایشان، با هم و جدا از هم، هنوز هم همان توانایی را دارند، بسیار ناگفته باقی می‌گذارد.

شاید در ابتدا اینطور به نظر نرسد. داستان Highest 2 Lowest درباره آدم‌ربایی، طبقه و معضلات اخلاقی، لی را به شهر نیویورک، زادگاهش و محل وقوع برخی از حیاتی‌ترین آثار کارنامه‌اش بازمی‌گرداند. (مانند “Do the Right Thing” و “۲۵th Hour”.) اما شور و نشاطی که شهر به آن فیلم‌ها می‌بخشد، در این یکی مدتی طول می‌کشد تا آشکار شود، که در پنت‌هاوس راحت و مجلل دیوید کینگ (واشنگتن)، تهیه‌کننده موسیقی در بروکلین، آغاز می‌شود. این البته عمدی است، اگرچه با توجه به کیفیت اولیه خشک Highest 2 Lowest و هجوم حسی و بی‌وقفه موسیقی پیانوی سوپ‌اپرایی هوارد دراسین، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

بررسی فیلم Highest 2 Lowest

اگر صحنه‌های اولیه فیلم از این محیط‌های پر زرق و برق – که با آثار هنری گران‌قیمت depicting تاریخ سیاه‌پوستان و فرهنگ پاپ از مجموعه خود لی، و جلد مجلات برجسته کننده دستاوردهای کینگ تزئین شده‌اند – دور می‌شوند، برای نشان دادن این است که این داستانی از دو نیویورک است. در آن یکی که شخصیت اصلی در آن زندگی می‌کند، او در یک SUV لوکس از کنار افراد بی‌بضاعت در پیاده‌روها می‌گذرد. حتی چیزی به سادگی یک نمای آغازین از صف طولانی ماشین‌های پلیس، که به محض تماس کینگ برای گزارش آدم‌ربایی ظاهری پسر نوجوانش می‌رسند، نشان می‌دهد که چگونه شهر تابع اراده اوست. اینکه کودکی که برای آن باج هشت رقمی نگه داشته شده، در واقع پسر راننده کم‌بضاعت کینگ، پل کریستوفر (جفری رایت) است، این شکاف را برجسته می‌کند – همانطور که سوال پرمحتوای اینکه آیا کینگ همچنان برای نجات کودک پول پرداخت خواهد کرد یا خیر.

نقد فیلم Gray man 2022
مطالعه

با این حال، به محض اینکه کینگ توسط آدم‌ربا (با بازی A$AP Rocky) مجبور به بازگشت به محله قدیمی خود در برانکس می‌شود، Highest 2 Lowest دستخوش تحولی رادیکال می‌شود که منجر به برخی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌سازی‌های دوران کاری لی می‌گردد. کینگ در صحنه‌ای شبیه‌سازی شده از تعقیب و گریز نفس‌گیر یکی دیگر از کلاسیک‌های نیویورک، “The French Connection”، به نیویورک دیگر پرتاب می‌شود، که از خیابان‌های شلوغ در طول رژه روز پورتوریکو و به داخل مترو در قطاری پر از هواداران عازم استادیوم یانکی می‌گذرد. اینجاست که موسیقی دراسین شتاب می‌گیرد و به جای کسل‌کننده بودن، محرک می‌شود. بافت بصری – به لطف فیلمبردار متیو لیباتیک – از سرد و خشک به گرم و بافت‌دار تغییر می‌کند، با تمام دانه‌های فیلم و سینما وریته یک ایندی نیویورکی کلاسیک و کثیف. این سکانس ثابت می‌کند که لی “کینگ” نیست، که تلاش می‌کند نشان دهد پول و نفوذ استعداد و اصالت او را کمرنگ نکرده است. کارگردان نه گامی را از دست داده و نه ارتباط خود را با شهر از دست داده است.

در این نگاه به ثروت مدرن سیاه‌پوستان و تناقضات آن، و معنای موفقیت در آمریکا در حالی که از پشت دیگران بالا می‌روید، لی درام صمیمی‌تری را در رابطه کینگ با دست راستش ریشه‌یابی می‌کند. کریستوفر قدیمی‌ترین دوست و محرم راز کینگ است، که سابقه زندان و گرویدنش به اسلام او را بلافاصله هدف سوءظن پلیس قرار می‌دهد. رایت در این نقش به طور مناسبی خود را کوچک می‌کند و فضا را به واشنگتن می‌دهد در داستانی درباره اینکه چگونه ثروت همه را در اطراف خود می‌بلعد. این امر این مزیت اضافی را دارد که به واشنگتن فضا می‌دهد تا معضل اخلاقی خود را به یک مونولوگ شکسپیری گیرا تبدیل کند.

نقد و بررسی سریال Avatar: The Last Airbender 2024
مطالعه

بررسی فیلم Highest 2 Lowest

اگر شکی وجود داشت که واشنگتن باید یکی از بزرگترین بازیگران سینما در نظر گرفته شود، Highest 2 Lowest باید برای همیشه این شک را برطرف کند. او با تنها یک نگاه و تبادلات گذرا در میان پرده‌های خود، تمام تاریخ مبارزه و جاه‌طلبی را خلق می‌کند. با پیشرفت فیلم، خودخواهی او به شیوه‌ای در خور “شاه لیر” در مرکز صحنه قرار می‌گیرد – یعنی تا زمانی که لی نیز تصمیم می‌گیرد از کاریزمای ستاره اکشن واشنگتن بهره ببرد، برای یک پرده پایانی هیجان‌انگیز که در یک رویارویی پر از هیجان و انفجاری در میان جدایی شیشه‌ای یک اتاق ضبط به اوج می‌رسد.

لی با Highest 2 Lowest تنها یک داستان متمایز نیویورکی را روایت نکرده است: این فیلم همچنین داستانی از فناوری مدرن، رسانه‌های اجتماعی، و روابط شبه‌اجتماعی است که کینگ از آن‌ها بی‌خبر است – تا زمانی که خود قربانی آن‌ها می‌شود. این فیلمی است که لی از طریق آن با اتهامات بی‌ارتباطی خود روبرو می‌شود، با شکل دادن شخصیتی که به آرامی توسط ثروت و موفقیت از فرهنگ و تاریخ خود دور شده است، تا زمانی که توسط شرایط خارج از کنترل خود (و از بسیاری جهات، ساخته خودش) مجبور به بازگشت می‌شود. هرچه لی دنیای زیر برج عاج کینگ را بیشتر آشکار می‌کند، واقعیت ناامیدکننده‌تری را نشان می‌دهد که با رنگ‌هایی از خشم و ناامیدی ترسیم شده و او را مجبور می‌کند تا دنیایی را که پشت سر گذاشته است، ارزیابی کند.

سخن آخر

Highest 2 Lowest در ابتدا به عنوان یک ملودرام طبقاتی خشک آغاز می‌شود، اما به زودی به برخی از هیجان‌انگیزترین و درونی‌ترین تصاویر کارنامه اسپایک لی تبدیل می‌شود. این فیلم معضل آدم‌ربایی مواد اولیه خود را از طریق یک کالیدوسکوپ از فرهنگ سیاهپوستان فیلتر می‌کند، که توسط دنزل واشنگتن بزرگ در شکسپیری‌ترین حالت خود لنگر انداخته شده است. نزدیک به ۲۰ سال از آخرین همکاری کارگردان و بازیگر می‌گذرد، اما هیچ یک از آن‌ها گامی را از دست نداده‌اند.

نقد و بررسی فیلم The Thing with Feathers با بازی بندیکت کامبربچ
مطالعه
برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

بامداد نوروزیان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *