۰

شگل چیست؟

شگل چیست؟

شاید برای تان پیش آمده باشد که در هنگام بلند کردن و جابجایی بار به یک وسیله نیاز پیدا کنید که با آن بتوانید بخش های مختلف بار را به هم وصل نموده و به سهولت جابجا نمایید. بدون تردید این وسیله شگل خواهد بود که می تواند این نیاز شما را به بهترین حالت ممکن رفع کند. شگل ها به میله های فولادی گفته می شود که بر اثر حرارت به حالت خمیده درآمده و حالت حلقه ای شکل به خود گرفته باشند. این حلقه ها که از دو بخش پین و چشمی تشکیل می شوند به منظور قلاب زدن بار مورد استفاده قرار می گیرند و با استفاده از آنها می توان بارهایی با وزن بالا را با ایمنی بالا جابجا کرد.

شگل

معرفی شگل

همانطور که اشاره کردیم شگل ها یا Shackles به حلقه های فولادی قابل حملی گفته می شود که از آنها برای اتصال بخش های مختلف بار و تجهیزات و در نهایت جابجایی آنها استفاده می شود. با استفاده از این حلقه ها می توان انواع زنجیر، سیم بکسل، کابل و سایر تجهیزات حمل بار را به هم وصل نمود و با استفاده از آنها قطعات و اجسام بزرگ و سنگین را جابجا نمود. این حلقه ها از دو بخش شامل یک عدد پین و دو عدد چشمی تشکیل می شوند و در ساخت آنها علاوه بر فولاد از منگنز نیز استفاده می شود.

از عمده استفاده این حلقه ها می توان به صنایع مختلفی چون ساختمان سازی، تولید فولاد، حمل و نقل بنادر، برج سازی، دکل نوردی و غیره اشاره کرد. شگل ها معمولاً در انواع و مدل های مختلفی به بازار عرضه می شوند که هر کدام از آنها از شکل و فرم ویژه ای برخوردار هستند و با کاربرد خاصی نیز طراحی شده اند. شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی ابزارچی می توانید بهترین و با کیفیت ترین شگل های موجود در بازار را در مدل های مختلف و با قیمتی مناسب خریداری کنید.

شگل

مشخصات شگل

بدنه Shackles از فولاد یکپارچه و بدون جوشکاری ساخته شده است و قسمت پین آن نیز از فولاد ماشین کاری شده تولید می شود. عملیات حرارت دهی شگل ها در مرحله تولید به دو روش صورت می گیرد که در هر دوی این روش ها نخست دمای فولاد را تا ۵۰ درجه بالاتر از حالت بحرانی بالا برده و در روش اول در فضای باز سرد می کنند و در روش دوم نیز عملیات سرد کردن در آب یا روغن با دمای ۶۰۰ درجه سلسیوس صورت می گیرد.

مناسب بودن Shackles برای یک فرایند کاری مشخص از روی اندازه یا ضخامت آن مشخص می شود که در قالب یک عدد بر روی بدنه آن درج شده است. در ساخت این حلقه ها لازم است به استانداردها توجه زیادی شود تا محصول مورد نظر از استحکام و ماندگاری لازم برخوردار باشد. معمولاً بدنه فولادی شگل ها را با گالوانیزه کادیوم می پوشانند تا از زنگ زدگی احتمالی آن جلوگیری شود. این حلقه ها را در اندازه های مختلف و کاربردی تولید می کنند و اندازه آنها را بر اساس قطر بدنه آنها می سنجند که این مقدار بر روی بدنه Shackles نیز درج می شود.

شگل

انواع شگل

Shackles بنا بر نیاز کاری و تنوع روش های بارگیری، در انواع و مدل های مختلفی چون شگل ساده، تناژدار، زنجیری و نعل اسبی تولید و در اختیار کاربران قرار می گیرند که در ادامه این بخش به معرفی و بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت.

شگل ساده و تناژدار 

از شگل ساده برای اتصال و جابجایی بار های معمولی و با وزن حداکثری یک تن استفاده می شود. این حلقه ها در اندازه ها و سایزهای ۶، ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ تا ۳۰ تولید و در اختیار کاربران قرار می گیرند. از نوع تناژدار این حلقه ها نیز برای جابجایی و حمل بار هایی با وزن ۱ الی ۲۵ تن استفاده می شود که از مقاومت بالا و مرغوبیت خاصی نیز برخوردار هستند.

شگل زنجیری یا D شکل

Shackles زنجیری که با نام شگل D شکل نیز شناخته می شوند، ظاهری شبیه به حلقه های زنجیر و حرف D دارند که در مقایسه با سایر حلقه ها از ضخامت کمتری نیز برخوردار هستند. خود این حلقه ها به دو دسته D بزرگ و D کوچک تقسیم بندی می شوند. از شگل D بزرگ که فاصله بین دو فک زیادی دارد در کارهای معمولی استفاده می شود؛ اما در طرف مقابل از شگل D کوچک که فاصله بین دو فک آن در مقایسه با نوع قبلی کمتر است، در زمینه هایی چون پیچ گوشواره ای، کابل یا سیم بکسل چشمی، قلاب ها استفاده می شود.

شگل نعل اسبی یا کمانی

 می توان گفت که این حلقه ها در مقایسه با نوع زنجیری از تنوع و استحکام بیشتری برخوردار هستند و عمده کاربرد آنها در جابجایی و حمل بارهای بزرگ و سنگین است. این شگل ها که با نام کمانی نیز شناخته می شوند، به دو نوع نعل اسبی کوچ و نعل اسبی بزرگ تقسیم بندی می شوند. Shackles نعل اسبی کوچک در مقایسه با نعل اسبی بزرگ از فاصله بین دو فک کمتری برخوردار است و همین امر نیز سبب ایجاد تفاوت در کاربری آنها می شود. از نوع بزرگ این حلقه ها برای کارهای معمولی و از نوع کوچک آنها برای کار با قلاب، سیم بکسل چشمی و غیره استفاده می شود.

کاربرد شگل

Shackles در زمینه صنعتی و خانگی از کاربردهای وسیعی برخوردار هستند و متناسب با اندازه و سایزی که دارند مورد استفاده قرار می گیرند. معمولاً از شگل های کوچک در جابجایی وسایل و دستگاه های سبک تر مانند بکسل ماشین، وسایل خانگی، تجهیزات کوهنوردی و غیره استفاده می شود. Shackles سایز بزرگ نیز برای جابجایی بارهای سنگین در صنایع مختلف استفاده می شوند. لازم به ذکر است که وبسایت ابزارچی با ارائه با کیفیت ترین شگل های موجود در بازار مانند Shackles نعلی، U شکل و تناژدار، می تواند پاسخگوی نیاز هر مشتری باشد.

نکات ایمنی در رابطه با شگل

در حین استفاده از Shackles بهتر است به یک سری نکات ایمنی توجه شود که ما در این بخش به چند مورد از آنها خواهیم پرداخت. قبل استفاده از شگل به دهانه آن توجه کنید که بیش از حد مورد نظر باز نشود، چرا که در این شرایط پین را نمی توان به طور صحیح در آن جای داد و همین امر نیز خطرساز خواهد بود. مورد دیگر الزام وجود علائم و مشخصات مربوط به ساخت Shackles بر روی بدنه آن است. از اجرای عملیاتی چون چکش کاری، لایه برداری، آهنگری و غیره بر روی شگل ها جدا خود داری کنید و حلقه های دارای این شرایط را به هیچ عنوان مورد استفاده قرار ندهید.

خرید شگل

پارامترهای بسیاری می تواند بر خرید انواع و مدل های مختلف این حلقه ها تأثیرگذار باشد که از جمله آنها می توان به مواردی چون شکل شگل، فرم آن، سایز مورد نیاز، جنس آن، برند سازنده، قیمت تمام شده آن و غیره اشاره کرد. اگر به دنبال تهیه و خرید یک شگل باکیفیت و با طول عمر بالا هستید، فروشگاه اینترنتی ابزارچی با عرضه انواع و مدل های مختلف این حلقه ها می تواند در این زمینه کمک زیادی به شما بکند. شما همچنین از طریق ابزارچی می توانید محصول مورد نظر خود را مشاهده و بررسی کنید و در صورت نیاز به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 توجه : این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی داشته و سایت کنترل امجی هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

تحریریه کنترل امجی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *