تحقیق اخیر شرکت تحقیقات خودرویی iSeeCars، شهرت دیرینه تسلا به عنوان تولیدکننده ایمنترین خودروهای جادهای را زیر سوال برده است. این گزارش نشان میدهد که خودروهای تسلا بالاترین نرخ تصادفات مرگبار را در میان تمامی برندهای خودرو دارند و این موضوع با ادعاهای جسورانه ایمنی این شرکت و اظهارات متعدد ایلان ماسک، مدیرعامل آن، در این زمینه مغایرت دارد.
این تحقیق که تصادفات مرگبار از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ را برای مدلهای خودروهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تجزیه و تحلیل کرده است، نشان میدهد که تسلا ۵.۶ تصادف مرگبار به ازای هر میلیارد مایل پیمایش داشته است که اندکی از ۵.۵ تصادف مرگبار به ازای هر میلیارد مایل کیا بیشتر است. این آمار تسلا را در صدر لیست برندهایی با بالاترین نرخ تصادفات مرگبار قرار میدهد.
دو مدل تسلا در این گزارش برجسته شدند. تسلا مدل Y در رتبه ششم خطرناکترین خودروها قرار گرفت، با نرخ تصادفات مرگبار ۳.۷ برابر بالاتر از میانگین خودروها و ۴.۸ برابر بالاتر از میانگین شاسیبلندها. در همین حال، تسلا مدل S نرخ تصادفات مرگبار دو برابر میانگین خودروها را نشان داد.
در حالی که تسلا هنوز به گزارش iSeeCars پاسخی نداده است، نهادهای نظارتی و مصرفکنندگان با دقت زیادی حرکات بعدی این شرکت را زیر نظر خواهند داشت. با افزایش رواج خودروهای خودران و نیمهخودران، واضح است که صنعت باید با چالشهای فنی ایجاد خودروهای ایمنتر و عوامل انسانی که همچنان بر ایمنی جادهای تأثیر میگذارند، دست و پنجه نرم کند.
این یافتهها در تضاد شدید با اظهارات ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، و مطالب بازاریابی این شرکت قرار دارد. ماسک بارها ادعا کرده است که تسلاها “ایمنترین خودروهای جادهای” هستند، در حالی که این خودروساز خودروهای خود را به عنوان “مهندسی شده برای ایمنترین در جهان” بازاریابی میکند.
نتایج این مطالعه با توجه به فناوریهای پیشرفته کمک راننده تسلا، از جمله Autopilot و Full Self-Driving (FSD)، بسیار قابل توجه است. این سیستمها برای کاهش خطای انسانی و افزایش ایمنی طراحی شدهاند، اما دادهها نشان میدهد که ممکن است به اندازه ادعا شده مؤثر نباشند.
کارل براور، تحلیلگر ارشد iSeeCars، به رولینگ استون گفت که افزایش نرخ تصادفات احتمالاً “منعکسکننده ترکیبی از رفتار راننده و شرایط رانندگی” است نه مسائل ایمنی ذاتی خودرو.
تفاوت بین ادعاهای ایمنی تسلا و دادههای تصادفات دنیای واقعی توسط نهادهای نظارتی نادیده گرفته نشده است. هم اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA) و هم وزارت دادگستری در حال بررسی این موضوع هستند که آیا تسلا مشتریان را در مورد قابلیتهای سیستمهای Autopilot و FSD خود گمراه کرده است یا خیر.
منتقدان استدلال میکنند که این سیستمهای پیشرفته ممکن است منجر به خودپسندی یا حواسپرتی راننده شود و در نتیجه ممکن است در مواقعی که نیاز به مداخله دستی است، به تصادفات کمک کند. با وجود دادههای نگرانکننده تصادفات و تحقیقات جاری، ایلان ماسک همچنان نسبت به آینده رانندگی خودران تسلا خوشبین است.
در ماه اکتبر، ماسک از برنامههای خود برای یک تاکسی رباتیک یا سایبرکب بدون فرمان رونمایی کرد و پیشبینی کرد که تولید آن قبل از سال ۲۰۲۷ آغاز خواهد شد. با این حال، کارشناسان صنعت همچنان نسبت به توانایی تسلا در رقابت با بازیگران تثبیتشده در بازار تاکسیهای خودران، مانند Waymo، یک شرکت تابعه گوگل با ناوگانی فعال که در حال حاضر در حال فعالیت است، شک دارند.
این مطالعه همچنین به یک روند نگرانکننده در سراسر صنعت خودرو اشاره میکند. در حالی که خودروهای مدرن به ویژگیهای ایمنی پیشرفتهتر و پیشرفتهتری مجهز شدهاند، افزایش نرخ تصادفات و مرگ و میر نشان میدهد که این پیشرفتها توسط رانندگی حواسپرتی و سرعتهای بالاتر جبران میشود. دادههای این مطالعه یادآور این نکته است که حتی پیشرفتهترین فناوریهای خودرو نمیتوانند کاملاً جبران رفتار انسان پشت فرمان را کنند.
منیع: techspot
نظرات کاربران