نقد بازی SteamWorld Heist 2
SteamWorld Heist 2 هفتمین بازی در فرنچایز استیم ورلد محسوب میشود که بیشتر به عنوان یک مجموعه کوتاه داستان (آنولوژی) ساخته شده تا یک سری بازی پیوسته. این نام برای ایدههای مختلفی به کار رفته که به صورت کلی با یک ظاهر کارتونی رباتیک به هم مرتبط هستند، نه یک جهان مشترک با ساختارهای گیمپلی و داستانهای آشنا. Heist 2 تنها دنباله مستقیم پس از SteamWorld Dig 2 است. از آنجایی که Dig نقطه عطف استیم ورلد بود، به نظر میرسد که دنباله واقعی دوم برای تبدیل شدن به یک بازی کالت محبوب مانند SteamWorld Heist اول اهمیت دارد. اما نتیجه نهایی مهم است، زیرا SteamWorld Heist 2 جهش عظیمی نسبت به بازی اول دارد و تقریباً تمام سیستمهای آن را بدون پیچیدگی بیش از حد یا کاهش جذابیت آن گسترش میدهد.
مانند بازی اول، SteamWorld Heist 2 به راحتی قابل دستهبندی نیست، زیرا واقعاً فقط شبیه خودش بازی میشود. شما و گروهی از استیمباتهای خود به ماموریتهایی در فضاهای داخلی بسته میروید و در نبردهای تاکتیکی نوبتی شرکت میکنید. در حالی که پوشش و تواناییهایی با زمان انتظار وجود دارد که ممکن است در یک بازی شبیه XCOM پیدا کنید، دیدگاه دوبعدی بیش از تغییر نقطه دید شما تغییر میکند – در مقایسه با همنسلان ژانر خود، Heist 2 بسیار متفاوت بازی میشود. به جای دور زدن دشمنان، تاکید زیادی بر عمودی بودن وجود دارد، همچنین هدفگیری با استفاده از خطوط نشانهگیری لیزری برای بازتاب دادن پرتابههای خود از دیوارها یا اشیاء برای زدن دشمن پنهان شده پشت پوشش و مانند بازی اول، میتوانید کیسههای غنائم اختیاری بردارید، معمولاً شامل یک قطعه غنیمت حماسی به خصوص خوب پنهان یا محافظت شده، و سپس برای پایان ماموریت به نقطه تخلیه بروید. مدت زمانی که برای گرفتن آخرین قطعه غنیمت میمانید اغلب با یک سیستم هشدار در حال افزایش تحت فشار قرار میگیرد، که تنش خوبی بین ریسک و پاداش ایجاد میکند.
جایی که SteamWorld Heist 2 بر ساختار بازی اول میافزاید از طریق انواع سیستمهای جدید است که هر کدام به خودی خود کامل هستند و حلقه موجود را تکمیل میکنند. اصلیترین مورد از این موارد یک سیستم کلاس شغلی جدید است که توسط سلاح شما تعریف میشود. هر استیمبات میتواند با سلاح اصلی خود در طول بارگذاری ماموریت به هر شغلی مجهز شود و امتیاز تجربه لازم برای آنها در آن ماموریت برای شغل مجهز شده به دست میآید. هر شغل دارای پنج سطح برای باز کردن قفل است، با دنبالهای از تواناییهای قدرتمند که در طول مسیر باز میشوند.
لذت واقعی در ترکیب و تطبیق تواناییهایی است که قبلاً تسلط یافتهاید تا ترکیبهای جدیدی را باز کنید که میتوانند به طرز باشکوهی قدرتمند باشند. به عنوان مثال، دارما معمولا به اسامجیها محدود میشود که خط دید کوتاهتری نسبت به اکثر مشاغل دیگر دارند. اما شما میتوانید مهارت درو کردن آن را که به شما اجازه میدهد تا زمانی که به دشمنان آسیب کشنده وارد میکنید به شلیک ادامه دهید، تسلط پیدا کنید و سپس آن را روی یک کلاس قویتر مانند بومر یا یک کلاس دوربرد مانند تکتیرانداز تجهیز کنید، که به یک واحد اجازه میدهد تا به طور بالقوه یک اتاق کامل را پاکسازی کند. به طور مشابه، میتوانید فلانکر، یک کلاس مجهز به شاتگان که به خصوص متحرک است، را بردارید و تواناییهای آن را به یک تکتیرانداز اعمال کنید تا به آنها دسترسی به نقاط دید بهتر بدهید. یا میتوانید دید دقیق هدفگیری یک تکتیرانداز را بردارید و آن را به یک بومر بدهید تا ببیند که آسیب انفجاری موشکهای آنها به کجا برخورد میکند. بازی با این ترکیبها یک لذت واقعی است و برای تسلط بر برخی از چالشهای بازی پایانی حیاتی است.
نقطهای که من به خصوص در مورد سیستم شغلی دوست داشتم این است که چگونه با امتیازهای تجربه اضافی برخورد میکند. معمولاً در یک بازی با کلاسهای شغلی، تسلط بر یک شغل شما را با یک انتخاب آزاردهنده روبرو میکند: برای داشتن بهترین شانس برای تکمیل ماموریتهای داستانی دشوار به کار خود ادامه دهید اما تجربه کسب نکنید، یا برای کسب تجربه به شغل دیگری تغییر دهید اما در نتیجه بسیار ضعیفتر شوید. این بازیکنان را به بازگشت و تمرین با مشاغل دیگر سوق میدهد که خیلی جالب نیست. با این حال، در SteamWorld Heist 2، میتوانید مشاغل تسلط یافته خود را مجهز نگه دارید و امتیازهای تجربه اضافی کسب شده به استخر ذخیره آن شخصیت میرود. این استخر سپس به طور خودکار به شغل بعدی که شما مجهز میکنید و یک ماموریت را با آن کامل میکنید اعمال میشود. بنابراین میتوانید تکتیرانداز سطح بالای خود را برای ماموریتهای مهم داستان نگه دارید و تجربهای که در طول مسیر کسب میکنید را ذخیره کنید، سپس برای یک ماموریت قدیمیتر و آسانتر به شغل دیگری سوئیچ کنید تا تمام آن تجربه ذخیره شده را اعمال کنید و با یک شغل متفاوت به روز شوید. این یک راه حل درخشان برای یک مشکل طراحی رایج است و یک لبه ناهموار اصلی از اکثر سیستمهای کلاس شغلی را از بین میبرد.
ظرفیت شما برای تجهیز تواناییهای اضافی توسط Cogهای شما تعیین میشود – شکافهایی برای تواناییهای غیر اولیه. شما به طور پیش فرض مقدار مشخصی Cog خواهید داشت، اما این روی سیستمهای دیگر نیز تأثیر میگذارد. تجهیزات خاص در صورت تمایل به ایجاد برخی ترکیبهای شیطانی، شکافهای Cog بیشتری به شما میدهند، یا میتوانند برای سایر ابزارهای کاربردی مانند زره تقویت شده، سلاحهای کمری یا نارنجک یا بستههای درمانی استفاده شوند. و حتی در یک شغل واحد، تنوع سلاح گسترده است – یک اسامجی ممکن است انفجار بیشتری ارائه دهد اما از دیوارها بازتاب نمیکند، در حالی که دیگری ممکن است خواص ضد زره یا بهبودی داشته باشد. این بسیار انعطافپذیر است و به شما امکان میدهد تیم خود را متناسب با سبک بازی خود بسازید.
به غیر از ارتقاء اعضای خدمه فردی خود با مشاغل و تجهیزات، شما همچنین ارز خاصی برای خرج کردن در پایگاه اصلی خود به دست خواهید آورد که برای پیشرفت گروه خود به روشهای دیگر استفاده خواهد شد. شما میتوانید آن را برای تواناییهای منحصر به فرد فردی برای هر یک از اعضای گروه خود یا ارتقاء کلاس شغلی که برای هر ربات مجهز به آن شغل اعمال میشود، خرج کنید. امویپی من دیزی بود که توانایی نهایی منحصر به فرد او هزینه Cog تمام تواناییها را کاهش میدهد و او را به آزمایشکننده ایدهآل برای ترکیبهای شغلی مختلف تبدیل میکند.
شما همچنین میتوانید از آن ارز برای ارتقاء زیردریایی، پایگاه شناور خانه خود که همچنین ایستگاه نبرد سیار شما است، استفاده کنید. برخلاف بازی اول، تمام Heist 2 روی یک سیاره واحد تقریباً کاملاً پوشیده از آب اتفاق میافتد. زیردریایی شما شما را به ماموریتها منتقل میکند، اما همچنین در نبردهای دریایی هیجانانگیز در زمان واقعی علیه کشتیهای دشمن شرکت خواهد کرد، یا میتواند برای کاوش و یافتن گوشههای پنهان با مخفیگاههای ویژه تجهیزات خود استفاده شود. با باز کردن قفل شکافهای تجهیزات زیردریایی بیشتر، آن تقریباً به اندازه شخصیتهای شما قابل تنظیم میشود و به شما امکان میدهد تعیین کنید که از چه نوع سلاحهایی استفاده کنید، آیا میخواهید اولویت را به سرعت یا قدرت بدهید و غیره. مبارزه زیردریایی مانند یک مینیگیم احساس میشود اما به خوبی پر شده است و تغییر خوبی از سرعت در مبارزه معمولی ماموریت است.
سیاره آبگرفته نیز عنصر اصلی داستان است. منبع آب – خون حیاتی رباتهای بخار – در حال فاسد شدن است و منجر به وضعیتی به نام زنگ زدگی میشود. گروههای غالب نیروی دریایی دیزلبات قدرتمند و براق هستند که به خود افتخار میکنند که نیازی به نیروی بخار ندارند، و راتلرها، یک فرقه ربات غمگین که اعضای آن شروع به جایگزینی سیستماتیک قطعات فلزی خود با استخوان کردهاند، که زنگ نمیزند.
شخصیت اصلی کاپیتان کوینسی لیوی، یک استیمبات تکدست است که در سایه مادرش، یک کاپیتان افسانهای زندگی میکند. بیشتر داستان در مورد یادگیری لیوی در مورد چگونگی ساختن مسیر خود تحت وزن آن انتظارات است، اما او همچنین یک شرکتکننده فعال در ماموریتها نیست. در عوض، او صدای داخل گوشی دیگر رباتهای ماموریتمحور شما است که دستورالعمل میدهد و زمینه را برای ماموریتها فراهم میکند. شما هنگام کاوش کشتی خود یا پهلو گرفتن در یک فروشگاه یا حل پازلهای گاه به گاه اکتشافی ساده به عنوان لیوی بازی میکنید. و در حالی که لیوی در ابتدا به دنبال یک امتیاز است، اما مدت زیادی طول نمیکشد که داستان به سمت کشف راز فساد زنگ زدگی و همچنین گرفتار شدن بین جناحهای جنگطلب تغییر کند. این در نهایت داستانی درباره یک گروه بینظام از دزدان دریایی است که به یک خانواده تبدیل میشوند، و اگرچه در لحظات نادر میتواند کمی سنگین باشد، اما در خدمت یک داستان شیرین است.
همانطور که در جهان پیشرفت میکنید و نقشه را کشف میکنید – با یک انیمیشن پاکسازی ابر بسیار رضایتبخش در حین انجام آن – مناطق خاصی را پیدا خواهید کرد که برای زیردریایی شما قفل شده است. این گیتینگ به سیستم دیگری مربوط میشود: شهرت محلی شما. برای کسب یک قطعه تجهیزات زیردریایی جدید خاص، اغلب باید با تکمیل ماموریتها در منطقه به سطح مشخصی از شهرت برسید. معمولاً این به معنای کامل کردن چند ماموریت یا صرفاً تکمیل چند مورد از آنها است. شهرت شما را میتوان برای پاداشهای ویژه “Bounty” نقد کرد زمانی که در یک مسافرخانه استراحت میکنید. استراحت تنها راه برای بازگرداندن دسترسی به اعضای گروهی است که قبلاً استفاده کردهاید، بنابراین به حداکثر رساندن شهرت و پاداشهای bounty به معنای داشتن یک نیمکت عمیق از رباتها برای تکمیل چندین ماموریت بین هر اقامت در مسافرخانه است. این فقط یک راه دیگر است که Heist 2 باهوشانه شما را به سمت به حداکثر رساندن کارایی خود با یک چین تاکتیکی دیگر سوق میدهد.
آنچه بیشتر در مورد همه این سیستمهای متفاوت چشمگیر است، نحوه همافزایی آنها با یکدیگر و درک آسان و عدم غلبه آنها است. مانند یک استیمبات خوب ساخته شده، هر قسمت و چرخدنده SteamWorld Heist 2 دقیقاً به دیگری متصل میشود، و هر قطعه از دستگاه به عملکرد دو یا سه قسمت دیگر کمک میکند. نتیجه یک بازی است که با دقت ساعت از ابتدا تا انتها اجرا میشود.