راهنمای حل مشکل بوت نشدن ویندوز پس از پردازنده جدید

راهنمای حل مشکل بوت نشدن ویندوز پس از پردازنده جدید

اگر به تازگی پردازنده (CPU) خود را ارتقا داده یا عوض کرده‌اید و کامپیوتر ویندوز ۱۱/۱۰ شما بالا نمی‌آید، این مطلب به شما در حل مشکل کمک می‌کند. قبل از شروع، بیایید به دلایل احتمالی خرابی بوت نگاه کنیم:

سوکت‌ها یا پین‌های آسیب‌دیده CPU: سوکت‌ها یا پین‌های CPU در صورت آسیب‌دیدگی می‌توانند منجر به اختلال در برقراری ارتباط بین پردازنده و مادربورد شوند. بنابراین، ممکن است سیستم پس از روشن شدن، راه‌اندازی نشود و حتی پس از تلاش‌های مکرر، در طول فرآیند بوت با خاموشی کامل مواجه شود.

بایوس یا UEFI ناسازگار یا قدیمی: یک بایوس قدیمی ممکن است ابزار یا به‌روزرسانی‌های میکروکد لازم برای راه‌اندازی CPU پس از روشن شدن سیستم را نداشته باشد و از این رو، ممکن است نتواند فرآیند راه‌اندازی را ادامه دهد.

منبع تغذیه ناکافی برای CPU: تعویض CPU ممکن است به برق بیشتری نسبت به سیستم فعلی شما نیاز داشته باشد. این می‌تواند منجر به خرابی در راه‌اندازی شود، اگر مادربورد نتواند برق کافی تامین کند یا سوکت برای ولتاژ CPU جدید طراحی نشده باشد.

فهرست مطالب

رفع مشکل بوت نشدن کامپیوتر ویندوزی بعد از تعویض CPU

از آنجایی که علت این خطا می‌تواند به دلیل مشکلات سخت‌افزاری یا بایوس باشد، مراحل زیر برای رفع این خطا قابل اجرا است:

۱. قطع کردن اتصالات و وسایل جانبی

برای اینکه مطمئن شویم دلیل مشکل از خرابی سایر وسایل جانبی نیست، عیب‌یابی را با کارهای زیر آغاز می‌کنیم:

  • تمام کابل‌ها به غیر از صفحه‌کلید را از کامپیوتر جدا کنید.
  • کابل برق را نیز جدا کرده و بعد از چند دقیقه دوباره وصل کنید.
  • حالا سیستم را روشن کنید تا ببینید لوگوی ویندوز ظاهر می‌شود یا خیر. اگر لوگوی ویندوز ظاهر شد، احتمالا مشکل از وسایل جانبی است.
  • حالا کابل‌ها را تک‌به‌تک وصل کنید. اگر مشکل بعد از وصل کردن یک کابل خاص دوباره ظاهر شد، می‌توانیم مطمئن باشیم که مشکل از آن کابل است و با تعویض آن مشکل حل می‌شود.

۲. ریست کردن جامپر CMOS

با ریست کردن جامپر CMOS، تغییرات دستی انجام شده در بایوس پاک می‌شود. این کار باعث می‌شود بایوس از تنظیمات پیش‌فرض خود استفاده کند که برای کار با طیف وسیعی از CPUها بهینه‌سازی شده است و در نتیجه مشکلات سازگاری را برطرف می‌کند.

توجه: توصیه می‌شود قبل از انجام این کار، دفترچه راهنمای مادربورد خود را مطالعه کنید، زیرا ممکن است محل جامپر و تنظیمات پیش‌فرض برای برندهای مختلف متفاوت باشد.

مراحل ریست کردن جامپر CMOS به شرح زیر است:

  • سیستم را خاموش کنید و درب کیس را باز کنید.
  • جامپر CMOS را پیدا کنید، این جامپر معمولا یک کانکتور ۳ پین در کنار باتری CMOS قرار دارد.
  • جامپر را از موقعیت پیش‌فرض ۱-۲ (پوشاندن پین‌ها) به موقعیت ۲-۳ (پوشاندن پین‌های ۲ و ۳ به جای ۱ و ۲) منتقل کنید.
  • چند دقیقه صبر کنید، سپس جامپر را به موقعیت پیش‌فرض (۱-۲) برگردانید و سیستم را روشن کنید.

۳. سوئیچ کردن به حالت بوت CSM یا Legacy

همانطور که از نامش پیداست، CSM یا Compatibility Support Module یک رابط است که به سیستم‌عامل‌های قدیمی مبتنی بر بایوس اجازه می‌دهد تا روی سیستم‌های مدرن مبتنی بر Firmware UEFI کار کنند. فرآیند بوت سنتی مبتنی بر بایوس شامل بارگذاری سیستم‌عامل و درایورهای دستگاه از رکورد بوت اصلی (MBR) روی دستگاه ذخیره‌سازی است.

سوئیچ کردن از UEFI به CSM به سیستم اجازه می‌دهد تا به حالت شبیه بایوس بازگردد و امکان سازگاری با سخت‌افزار و درایورهای قدیمی را فراهم کند. CSM همچنین گزینه‌های بوت انعطاف‌پذیرتری را ارائه می‌دهد که می‌تواند به سیستم کمک کند تا CPU جدید را در طول فرآیند بوت تشخیص و راه‌اندازی کند.

مراحل سوئیچ به CSM به شرح زیر است:

  • سیستم را ریستارت کنید و کلید DEL یا F2 را برای ورود به بایوس/UEFI فشار دهید.
  • در بخش BOOT به دنبال گزینه‌هایی مانند Boot Mode یا Type باشید (این گزینه ممکن است با توجه به سازنده مادربورد متفاوت باشد).
  • با استفاده از کلیدهای جهت‌نما به گزینه Boot Mode بروید، کلید ENTER را فشار دهید و گزینه LEGACY را انتخاب کنید.
  • برای ذخیره تغییرات F10 را فشار دهید و سیستم را مجددا راه‌اندازی کنید تا ببینید آیا مشکل حل شده است.

۴. آپدیت کردن بایوس یا UEFI

گاهی اوقات CPU جدیدی که اضافه کرده‌اید ممکن است با نسخه بایوسی که در حال حاضر نصب شده است سازگار نباشد. به‌روزرسانی بایوس می‌تواند ارتباط بین پردازنده و مادربورد را بهبود بخشد، پشتیبانی از مدل‌های جدید CPU را اضافه کند و امکان راه‌اندازی صحیح را فراهم کند.

این به نوبه خود می‌تواند باعث شود که اجزای سخت‌افزاری یکدیگر را شناسایی کرده و با هم کار کنند و در نتیجه مشکلات بوت را حل کند. برای دستیابی به یک ایده واضح در مورد به‌روزرسانی بایوس، می‌توانید دفترچه راهنمای مادربورد یا وب‌سایت سازنده را بررسی کنید.

۵. تست CPU در سیستم دیگر

اگر مراحل فوق برای حل مشکل کارساز نبودند، یک راه موثر برای محدود کردن مشکل، نصب CPU مذکور در یک سیستم سالم دیگر است. اگر همان مشکل بوت در این سیستم نیز رخ دهد، مشکل از خود CPU است. اما اگر CPU جدید پس از نصب روی سیستم جدید به درستی کار کند، می‌توانیم با اطمینان بگوییم که مشکل در سخت‌افزار یا بایوس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *