۰

معرفی پوسایدون خدای دریا ها

پوسایدون

در میتولوژی یونان باستان، مسلما دریاها با توجه به موقعیت جغرافیایی امپراتوری یونان و شیوه ی زندگی و معاش مردم بسیار پر اهمیت بوده اند. خدایان زیادی از رده های عنصر خدایان و تایتان ها وجود دارند که وکالت دریا را بر عهده گرفته اند. اما نقش کاملا اصلی و پر رنگ بی شک بر عهده ی پوسایدون است.

او فرزند کرونوس و رئا و یکی از مجموعه ی برادر و خواهری شش خدای اولیه است. وی پس از سرنگون کردن پدر خود از تخت پادشاهی به کمک برادرانش، قلمرو هستی را با آنها تقسیم نمود. در این بین پادشاهی آسمانها و هر آنچه در خشکی است به زئوس رسید، پوسایدون خدای تمامی دریاها و اقیانوسها و جویبار ها و رودها شد و نیز هادس یعنی بزرگترین برادر به سمت خداوندگاری جهان مردگان یا جهان زیرین و تمامی ثروت های نهفته زمین برگزیده گشت.

با این تفاسیر تمامی اقیانوس ها قلمرو پوسایدون است. او خداوندگاری محترم برای تمای یونانیان و علی الخصوص ساحل نشینان و دریانوردان است. وی به همراه ملکه خود آمفیتریت (از زیباترین پریان دریا و دختر نرئا تایتان دریای آرام) در کاخ خود که از عاج و صدف و مروارید و جواهرات بسیار گرانبها ساخته شده در اعماق دریاها سکونت دارد و در روایات به ندرت میبینیم که بر سطح آب یا لب ساحل ظاهر شود. اما داستان ها گفته اند که ظهور پادشاه دریاها بر سطح اقیانوس همچون موجی بسیار عظیم و سر به فلک کشیده دیده میشود و هیبتش وحشت در دل هر دریانوردی خواهد انداخت.

 

پوسایدون

پوسایدون را همچنین پروردگار اسب ها میدانند. اسب شخصی او هایپوکامپوس نام دارد که به سان اسب یا بزی با دم ماهی در نقوش ثبت شده. او خداوندگار اصلی قاره ی موهوم آتلانتیس میباشد (با توجه به تواصیف افلاطون از آتلانتیس این نتیجه حاصل شده). نماد او نیزه ی سه شاخ یا “ترایدنت” است که همیشه در دست دارد و با آن بر قدرت “زلزله” تسلط می یابد. او را فرزندان بی شماری است اما پسر ارشد و جانشین پدر تریتون است که به هیکل مردی با دم ماهی شاید نمود اولین پری دریایی در اساطیر باشد. تریتون بعدها در افسانه های کلاسیک لقب “شاه پریان” را به خود میگیرد.

با توجه به اسناد به جای مانده، امروزه پوسایدون را خدایی دمدمی مزاج و گاها لجوج و بی رحم میدانیم که برانگیختن خشمش طبعات ناگواری به دنبال خواهد داشت. همانطور که در حماسه “اودیسه” از هومر شاهد هستیم، عناد وی با پوسایدون باعث سالها آوارگیش بر اقیانوس ها و دوری از خانواده اش و به تاراج رفتن حکومتش شد. همچنین بی احترامی شاه مینوس به پوسایدون باعث خشمگین شدن خدای دریا و تنبیه شدن مردم کرت با نزول هیولای مینوتاروس شد.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *