۰

اسرار مجسمه ابولهول محافظ دانش

اسرار مجسمه ابولهول محافظ دانش

بتی با سر انسان و بدن شیر که ما آنرا با نام ابولهول می شناسیم یکی از مهمترین سمبل ها در گزارشهای انسانی

بتی با سر انسان و بدن شیر که ما آنرا با نام ابولهول می شناسیم یکی از مهمترین سمبل ها در گزارشهای انسانی است.او نگهبان مکانهای مقدس و رازهای زندگیست. و نگهبان دانش و سمبل رازها و فتنه ها. او مخلوقی پر از رازهاست….و طبیعتی اسرار آمیز دارد.
این مجسمه پیوندی عمیق با تمدنهای قدیم مصر و یونان دارد. طبق افسانه ها ابولهول با راستی می میرد چرا که تصور او از راستی یکی است.
قدیمی ترین سازه ابولهول در “گوبکلی تپه” ترکیه یافت شده و قدمت آن به ۹۵۰۰ سال قبل میلاد باز می گردد. باورهای قدیمی مصری و بابلی اینگونه بوده که ابوالهول یک محافظ است که غالبا به کسانی که می خواستند به قصر پادشاه یا معبد مقدس وارد شوند حمله می کرده است.
ابوالهول در کلیساها و معابد قرون وسطی ای “اسپارتا” و “موکنای” و شهری در یونان باستان یافت شده است. در نقاشی های رمز آلودی از تمدن “آتروسک” در حوالی دریای مدیترانه دروازه های شهرها با مجسمه های سنگی بزرگی از ابوالهول یا شیر محافظت می شدند.
بر خلاف ابوالهول خیراندیش مصری که بطور رایج با سر یک مرد نمایش داده می شود ابوالهول در فرهنگ یونانی یک مخلوق ترسناک و بدذات بوده با بالهای عظیم پرنده بدن شیر و صورت و سینه های زنی فریبنده و بی رحم که مسافرانی را که قادر نبودند به معماهای وی پاسخ دهند را می درید.
از سوی دیگر ابوالهول ماسون ها نگهبان رازهاست و رازها در یک سمبل خلاصه شده اند و راز آنها در پاسخ به معماست. در آغاز یا باید راز را بدانی یا جانت را بر سر آن از دست بدهی. اگر او بتواند معما را حل کند ابوالهول برای او می میرد برای اینکه به احترام او معماها معنای خود را از دست می دهند (برگرفته شده از دانشنامه نوین فراموسونری نوشته: “آرتور ویت”)
در تپه بزرگ در حوالی سیسیل دکتر “کنستانتینو کاتیو” باستانشناس برجسته ایتالیایی تعداد زیادی کنده کاری از ابوالهول های عظیم الجسته را کشف کرد این یکی از بسیار مجسمه هایی است که کارشناسان نام “انجمن های طبیعت” را بر آنها نهاده اند. اما “کاتیو” ادعا می کند که آن سازه به خودی خود بسیار باشکوه است.
ابوالهول یافت شده در “تراپانی” سر سگ دارد و به خاطر این موضوع و دلایل دیگر “کاتیو” معتقد است آن متعلق به یکی از خدایان مصر باستان با نام “توت” می باشد. یونانیان این خدا را با نام “هرمس” می شناسند و رمی ها نام “مرکوری” را بر آن گذارده اند. او پیام آور خدایان است همانگونه که “جرج. اچ. ویلیامسون ” در کتابش “راهی در آسمان” شرح داده است.

اسرار مجسمه ابولهول

بتی با سر انسان و بدن شیر که ما آنرا با نام ابولهول می شناسیم یکی از مهمترین سمبل ها در گزارشهای انسانی

در ۵ ماه می ۱۹۵۵ “کاتیو” یک ابوالهول عظیم الجثه دیگر کشف کرد در نزدیکی کوهستان “آرگنتاریو” در حوالی “”اوربتلو” در ایتالیا. مجددا چهره این ابوالهول متعلق به خدای توت (هرمس/ مرکوری) بود. و این یافته اهمیت به سزایی می یابد اگر که بدانیم در اساطیر نقل شده هرمس از همین کوهستان با بالهای طلایی به سمت مصر پرواز می کند تا کتاب دنیای مقدس و آموزه های آسمانی درباره علم و هنر و کشاورزی را با خود بیاورد.
برای مصری ها این الوهیت اسرار آمیز کاملا با شخصیت های یونانی متفاوت است او سمبل هوش و استحکام و به خاطر اهداف نمادین بنا شده است.
آیا هنوز هم ابوالهول مصری جیزه تنها نگهبان حقیقی هرم عظیم است؟
بنا به نظر “لمبولیکوس” (۲۵۰-۳۲۵ پس از میلاد) فیلسوف سوری:
“ابوالهول جیزه خدمت می کرد در ورودی قنات مقدس در اتاقی که آزمایشهایی تحت آن انجام می شد. این ورودی هم اینک با ماسه ها و زباله در دوران ما پوشانده شده است . شاید هنوز بتوان آنرا بین دو پای جلوی غول دولا شده ترسیم کرد.آن توسط دری برنزی مسدود شده است و می تواند توسط ورد جادویی یک مغ به حرکت درآید….”
ساختمان کانزاس سیتی محل مراسم فراماسون ها در اسکاتلند نیز با دو مجسمه ابوالهول با وزن ۲۰۰۰۰ پوند تزئین شده اند که توسط مجسمه ساز “جردن دریر” در سال ۱۹۲۸ ساخته شدند. “دریر” یک مهاجر بود که آثار مختلفی را در سرتاسر شهر ساخته بود و مدرس انستیتو هنرهای زیبا بود. پشت سر ابوالهول ها با نشانهای فراماسونی تزئین شده است.

بتی با سر انسان و بدن شیر که ما آنرا با نام ابولهول می شناسیم یکی از مهمترین سمبل ها در گزارشهای انسانی

اسرار مجسمه ابولهول

در برنزی گفته شده که یافت نشد علاوه بر این هیچ راه ورود و خروجی هم یافت نشده است…..هنوز اتاقهای کشف نشده مخفی مانده اند که در عمق شن مدفون هستند و منتظر کشف شدن می باشند.
البته احتمال دیگری هم هست و آن اینکه در برنزی یافت شده اما ورودی آن از دید عموم مخفی نگه داشته شده باشد.
یک فرهنگ اساطیری ابولهول هندی که با نام ” پوروشامریگا” شناخته می شود که همواره لاله گوش بلندی داشت در بشقابهای زینتی دیده می شد. در سانسکریت “پروشامریگا” به معنای انسان-جانور می باشد. ما همچنین با ابوالهول در نوشته های ودا ها رو در رو می شویم و در حماسه های هندی نقش الوهی دارند در رامایانا و ماهابراتا و برخی دیگر از حماسه ها.
تصاویر متعددی از آن کنده در چوب و فلز و در نقاشی های معابد هندی دیده می شود.
ابولهول هندی نگهبان معبد هندوها و بودایی هاست و ابوالهول جیزه از اهرام مصر محافظت می کند و نیز از دانش و علوم سری فرهنگهای باستانی.
آیا آن ابوالهول هنوز هم دارد از آنها محافظت می کند و ” در برنزی فقط با ورد یک مغ گشوده می شود”؟

برچسب‌ها:

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

عرفان سعید زنوزی

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *